De postercampagne van de gemeente Rotterdam voor vrije partnerkeuze heeft tot veel ophef geleid. Op de affiches staan onder anderen een moslima en joodse man zoenend voor de Erasmusbrug. ‘In Nederland kies je je partner zelf’, is de begeleidende tekst, en: ‘Voel jij je vrij om te kiezen?
Pal voor vrije partnerkeuze
De gemeente wil uitdragen pal te staan voor vrije partnerkeuze, vertelde Leefbaar Rotterdam-wethouder Ronald Schneider bij lancering van de campagne. ‘Een moslima die verliefd wordt op een joods jongen zou zich niet geremd moeten voelen om bij hem thuis te komen, hand in hand met hem over straat te gaan, met hem te zoenen voor de Erasmusbrug.'
Voorstanders vinden dat de campagne een belangrijk signaal afgeeft. De gemeente laat zien dat ze achter de zelfbeschikking van vrouwen staat.
Stigmatiserend en meer onbegrip
Critici vinden de affiches daarentegen stigmatiserend en geen oplossing bieden. Ze zouden vooral weerstand oproepen bij de doelgroep, iets wat de boodschap teniet doet. Ook zou het niet helpen om een geloof eruit te halen en zo direct te benoemen. Huwelijksdwang komt ook in veel andere gemeenschappen voor. De campagne draag alleen maar bij aan nog meer onbegrip.
Wat vindt de communicatieprofessional?
Wat vind jij als communicatieprofessional van de posters? Zijn die een goed middel om een dergelijke boodschap over het voetlicht te krijgen? Of brengen ze het doel – een vrije partnerkeuze – eerder verder weg dan dichterbij.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!