P&G gaat meer marketeers van buiten inhuren

Talent binnen de eigen muur is onvoldoende om omzet sterker te laten groeien.

Het is een grote verandering in de P&G-cultuur, waarbij er altijd van werd uitgegaan dat talent en expertise in de organisatie is te vinden.

Ceo David Taylor, sinds november 2015 zwaait hij de scepter, gaf op een bijeenkomst van de Consumer Analyst Group of New York aan wat zijn bedrijf de komende periode zal gaan doen.

P&G moet grote stappen gaan zetten wil het de concurrentie aankunnen en sterker te kunnen groeien.

Besparingen

Taylor gaf ook aan dat P&G de komende vijf jaar 10 miljard dollar zal gaan besparen. Het is nog niet duidelijk hoeveel marketing daarvoor voor haar rekening neemt, schrijft AdAge.

Advertentie-uitgaven worden verhoogd

Procter & Gamble houdt wel vast aan de plannen om de advertentie-uitgaven met enkele miljoenen dollars tot aan het einde van het fiscale jaar (30 juni) te verhogen.

Grote verandering

Het inhuren van marketingkrachten van buitenaf is een grote verandering omdat dit de marketingrangen uitbreidt. iets wat niet vaak is gebeurd, behalve oud Procter & Gamble-marketeers die weer terugkeerden.

P&G heeft al wel eerder mensen van buiten ingehuurd als het gaat om juridische functies, IT, engineering of design.

Nu zal het bedrijf dus ook gaan kijken naar brandmanagers, brand directors of general managers.

Eigen talent blijft belangrijk

De ceo geeft aan dat het vinden va talent op universiteiten en zelf talent ontwikkelen binnen het bedrijf de belangrijkste strategie blijft.  Maar P&G zal meer openstaan voor goede mensen buiten P&G.

AdAge schrijft dat er P&G&;ers zijn die aangeven dat het louter werken met marketingtalent van binnen P&G ongebruikelijk is op de arbeidsmarkt en het zo lastig is om de besten voor de marketingfuncties te vinden.

Zeker nu de groei van P&G achterblijft als die wordt vergeleken met die van de concurrenten.

Een andere verandering binnen de marketingafdeling is dat het voortaan niet meer gebruikelijk is dat marketeer in hun P&G-carrière verschillende functies in hun carrière vervullen. Ze zullen langer op hun categorie blijven zitten.

Feit is wel dat hier al ruim 15 jaar over wordt gesproken, dus volgens AdAge is het nog maar de vraag in hoeverre het nu wel wordt uitgevoerd.

Meer focus

P&G heeft het . Het bedrijf zal zich voornamelijk richten op de vier grootste categorieën: wasmiddelen, babyverzorging, haarverzorging en toiletartikelen, en de belangrijkste markten - vooral de VS en China.

Taylor zegt dat slechts 38 procent van de P&G-merken een groei in het aantal gebruikers laat zien, en dit moet 50 procent worden.

In China, de op één na grootste markt voor P&G kennen geen van de topcategorieën een groei in het aantal gebruikers en dat is volgens hem ‘onacceptabel’.

E-commerce

In China, zo schrijft , is e-commerce met 18 procent gegroeid. Voor P&G geldt dat het e-commerce-aandeel zo’n beetje de helft van de offline markt is qua grootte. E-commerce heeft daarom een belangrijke focus nodig, net als een productenreeks met meer high-end producten om de Chinese middenklasse aan te spreken. 

Foto: Wikimedia

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie