Volgens Nirav Tolia, CEO van Epinion.com, gaat het p2p-model de hele retailbusiness op z’n kop zetten. Dat vertelt hij in een interview met Harvard Business Review.
Epinion.com noemt zichzelf de ‘Ebay van de content’. Het is een platform waar mensen hun mening over allerlei diensten en producten kunnen geven. Leden van het netwerk kunnen ‘recensies’ aanleveren, lezen en distribueren. Geld verdienen doen ze ook: wanneer een sitebezoeker informatie heeft ingewonnen over bijvoorbeeld mobiele telefoons, dan vindt hij op de site links naar de top service providers en kan gelijk een aankoop doen. Daarvoor berekent Epinion dan bij die provider een bedrag varierend van 22 dollarcent tot tien dollar. Verder zijn er syndicaten met onder meer Lycos en Microsoft’s eShop.
Het grote voordeel van het systeem is, volgens Tolia, dat uitbreiding naar nieuwe producten heel snel en goedkoop gerealiseerd kan worden, terwijl een retailer als Amazon daar grote investeringen voor zou moeten doen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!