Online bieden op designer brands

Vault79 is een nieuwe online veiling waar members bieden op designer brands als Chloé, Mulberry en Marc Jacobs. Een interview met met CEO en mede-oprichter Helene Ekkers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe is Vault79 ontstaan?
Het idee is ontstaan vanuit de organisatie Bieden en Wonen. Van daaruit wilden we meer met veilingen doen. Ze kwamen uit op fashion, volgens Ekkers een product dat je graag wilt hebben, maar waarvoor je altijd op zoek bent naar de beste prijs.

Is Vault79 een gat in de markt?
´Absoluut. We krijgen regelmatig de reactie van onze members dat ze "hooked" zijn. Dat is natuurlijk ontzettend leuk om te horen. We zien dat twee dingen enorm aanspreken. Het spelelement van de veiling en de aantrekkelijke prijzen waartegen de high end fashion items geveild worden.´

Hoe kijken brands als Marc Jacobs en dergelijke naar jullie? Ik kan me voorstellen dat ze liever niet zien dat hun producten geveild worden.
´Dat zou je denken, maar dat is niet per definitie het geval. Hoewel veel van onze producten tijdloos zijn, zijn dit voor de merken producten van het vorige seizoen. Elk merk heeft restvoorraden van en wil deze graag verkopen op een manier dat dit het merk geen schade toebrengt. Doordat Vault79 de producten mooi presenteert en een goede selectie biedt, schaadt de website het imago van de merken niet. Terwijl het tegelijkertijd een probleem oplost voor de merken.
Verder zie je dat er een segmentatie ontstaat. Er bestaat een groep klanten die vooral geïnteresseerd is in het nieuwste van het nieuwste, en ook bereid is daarvoor te betalen. Maar er is ook een tweede groep, die meer prijsbewust is. Zonder een site als Vault79 zouden merken moeite hebben die tweede groep te benaderen. We bieden dus ook een oplossing.´

Hoe kijken sites naar jullie die dezelfde merken voor de reguliere prijs verkopen?
´Onze proposities verschillen. Allereerst omdat we een veilingwebsite zijn, en daardoor een andere interactie met onze klanten hebben. Maar ook omdat wij over het algemeen tegen lagere prijzen inkopen en dus ook tegen aantrekkelijkere prijzen kunnen verkopen.´

Aan welke vergelijkbare (buitenlandse) sites hebben jullie een voorbeeld genomen?
´ is volgens ons redelijk uniek, omdat we de eerste fashion auction zijn. Een echt vergelijkbare site, bestaat volgens ons dus niet. We hebben wel gekeken naar andere sites en vervolgens onze eigen weg gekozen.´

Hoeveel veilingen zijn er per dag, en waar streven jullie naar?
´We zijn begonnen met een laag aantal veilingen per dag en zullen dit in de komende maanden gaan uitbreiden. Ik zou zeggen, de sky is de limit. Er is nog enorm veel te doen in verschillende landen, categorieën, etc.´

Komt het vaak voor dat artikelen onder kostprijs worden aangeboden en verkocht?
´Het mooie van een veilingmodel is dat onze members zelf bepalen wat zij voor bepaalde items willen uitgeven. Hiermee realiseren we eigenlijk drie dingen. De populairdere producten zullen meer opleveren, en de minder populaire producten minder. We geven de controle terug aan onze klanten. Vervolgens zorgt de juiste product mix ervoor dat gemiddeld een gezonde marge behaald wordt. En tenslotte, hou je bij dit model geen overstock over. Alles wordt in principe verkocht.´

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?
´Erg simpel. We kopen de mooiste producten tegen de scherpste prijzen in. En verkopen deze vervolgens aan onze members.´

Wat zijn de advertentiemogelijheden?
´Adverteerders op onze site zullen moeten komen uit de hoek van designer brands en high end fashion accessoires. Je kan de advertising uitstekend afstemmen op de items die op dat moment worden geveild.´

Hoe groot willen jullie zijn aan het einde van 2012?
´We willen door blijven groeien zoals we nu aan het groeien zijn. We zien dat we zonder enige investering, aandacht krijgen vanuit het buitenland. Dus het buitenland lonkt. En zoals je weet is 79 het atoomgetal van goud, dus…´

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie