Dat voorspelt mediabureau ZenithOptimedia vandaag in de nieuwe Advertising Expenditure Forecasts. Naast Nederland - waar online al het grootste advertentiemedium is - noemt ZenithOptimedia Australië, Canada, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Groot-Brittannië, China, Finland, Duitsland, Ierland en Nieuw-Zeeland. Dit jaar is het online aandeel al meer dan 50 procent in GB, in Denemarken en Zweden is dat volgend jaar het geval en China is in 2017 aan de beurt.
Mobiel is de drijvende kracht achter de groei van de online bestedingen. Tussen 2014 en 2017 groeien deze bestedingen van 5,1 naar 12,9 procent.
Wereldwijd zullen de totale bestedingen dit jaar met 4,2 procent groeien, zo is de verwachting.
Nederland
ZenithOptimedia heeft de voorspellingen voor Nederland de komende jaren naar boven bijgesteld. De reclamemarkt groeit dit jaar harder dan in het eerste kwartaal gedacht: niet 2,8 maar 3,5 procent. In 2016 zal de groei 3,2 zijn en 2017 3,4.
Het aandeel online in Nederland is in 2015 40 procent (is display, classifieds en search), tv 25 procent. Totaal print (publiekstijdschriften, dagbladen, huis-aan-huis en vakbladen) is eveneens 25 procent.