De belangrijkste oorzaak van de daling is opnieuw de afgenomen advertentieomzet, meldt NDP Nieuwsmedia in het jaarverslag. Deze inkomsten liepen in 2015 met 7 procent terug. Een jaar eerder was die afname nog 6 procent. Dat de daling sinds 2014 is afgevlakt, wordt mede veroorzaakt door de stijging van advertentie-inkomsten digitaal. De advertentieomzet digitaal steeg in 2015 met 7 procent.
De advertentie-inkomsten print vormen met 86 procent het grootste deel van de advertentieomzet. Het aandeel inkomsten digitaal is in 2015 wel toegenomen, van 13 procent in 2014 naar 14 procent in 2015.
Lezersmarktomzet
Ook de lezersmarktomzet - uit onder meer abonnementen en losse verkoop - daalde in 2015. De daling was 1 procent.
De omzetontwikkeling van kleine, middelgrote en grote titels ontloopt elkaar niet veel. De middelgrote titels (oplage van 65.000 tot 130.000 exemplaren) leverden 4 procent omzet in, de grote titels (meer dan 130.000) 2 procent. De kleine titels (oplage tot 65.000) registreerden een gemiddelde daling van 3 procent. Door de afname van de advertentieomzet is het aandeel van de lezersmarktomzet in de totale omzet gestegen tot gemiddeld 75 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!