Van een professional in het commerciële domein mag worden verwacht dat hij of zij voldoende op de hoogte is van wat wel en niet mag. Zowel op basis van integriteit als op basis van de wet. NIMA, beroepsvereniging en exameninstituut voor marketing, communicatie en sales introduceert daarom een integriteitscode met tien regels, inclusief een bijbehorende toets.
Het is voor de eerste keer dat er in Nederland een generieke integriteitscode wordt gelanceerd voor commerciële beroepen.
NIMA heeft een toets ontwikkeld die het basisintegriteitsniveau in kaart brengt. Aan de hand van de online toets kunnen professionals aantonen dat zij op de hoogte zijn van de belangrijkste integriteitsregels en wettelijke eisen.
Keurmerk
Bij aangetoonde geschiktheid verstrekt NIMA een keurmerk dat getoond wordt in het diplomaregister. De houdbaarheid van de Integriteitstraining is drie jaar, daarna worden de integriteitsregels opnieuw getoetst.
De integriteitscode is tot stand gekomen onder leiding van de NIMA integriteitscommissie. Voorafgaand aan het opstellen van de integriteitscode is er draagvlak gecreëerd onder NIMA-leden. De code is gemaakt in nauwe samenwerking met privacyexpert Alexander Singewald, advocatenkantoor Houthoff Buruma en de Reclame Code Commissie.
Lees hier het interview met NIMA-voorzitter Martin Huisman over de code.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!