Vandaag een interessant stukje in het FD over de dominantie van Google in de media, terwijl de feitelijke held Yahoo is.
Het nieuws dat Google Microsoft heeft afgetroefd door $ 1 mrd te betalen voor een belang van 5 procent in internetbedrijf AOL, was maandag wereldnieuws op internet.
Alles wat Google doet is inmiddels groot nieuws, concludeert de krant.
De indruk kan daardoor ontstaan dat Google dominant is op internet, maar niets is minder waar.
Niet Google is het populairst op internet, maar Yahoo.
Met ruim 400 miljoen bezoekers per maand heeft Yahoo de best bezochte website ter wereld in handen (Ya-hoo.com). Google staat pas op plek vier.
Bovendien is Yahoo de best bezochte nieuwsbron op internet, nog voor CNN.com en de New York Times, zo blijkt uit recent onderzoek. Google volgt op plek dertien.
Hellen Omwando, internetanalist bij onderzoeksbureau Forrester Research, zegt in het FD:. 'Yahoo staat door alle aandacht voor Google alleen even buiten de schijnwerpers. Die worden aangestuurd door de enorme groeipercentages van Google en de torenhoge winstmarges.
'Google kent weliswaar een groeipercentage van 100 procent, maar vergeet niet dat het oudere Yahoo ook nog steeds meer dan 50 procent groeit', aldus Omwando.
Forrester vindt dat Yahoo een probleem met de marketing heeft. 'Veel mensen die Yahoo.com bezoeken gaan naar Google als ze iets willen zoeken. Daar heeft Yahoo nog werk te doen'.
Want de dominantie van Google op het gebied van zoeken (bijna de helft van alle zoekopdrachten wordt afgehandeld via de zoekmachine van Google) betekent dat het bedrijf de advertentiemarkt stevig in zijn greep houdt.
De vraag die iedereen stelt is hoe lang Google daarmee overeind blijft.
'Google is een bedrijf met één kunstje', meldt Forrester. '100 procent van de omzet is afkomstig van advertenties. Yahoo heeft een meer gediversifieerde inkomstenstroom.'
'Google is niet onoverwinnelijk', aldus Omwando.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!