1. Block shock
Slechts nieuws: inmiddels maken wereldwijd zo'n 200 miljoen mensen gebruik van adblocker-programma's zoals die van Eyeo.
Tot voor kort werd dit soort software vooral gebruikt op pc, maar steeds meer mensen installeren dit soort software ook op hun mobiel, weet The Economist.
De oorzaak waarom steeds meer mensen het installeren is omdat de software steeds eenvoudiger wordt. Vroeger was het een heel goed om het werkend te krijgen, nu is de software gebruiksvriendelijker en kan het makkelijk via browsers worden geïnstalleerd.
Duits mediabedrijf ProSiebenSat.1 meldde dat het vorig jaar ruim negen miljoen euro verloor door die adblockers. En uitgeverijen met een mannelijke, technischgeorienteerde doelgroep krijgen het nog zwaarder te verduren, zegt Sean Blanchfield van een Ierse start-up genaamd PageFair, die uitgeverijen helpt met om te gaan met de adblockers.
In Duitsland klagen sommige bedrijven Eyeo aan. Is dat de oplossing?
2. Stop Designing for Millennials
Het is zover: dit jaar zullen er meer millennials dan babyboomers op de aardbol rondlopen. De onderzoeken vliegen je om de oren met hoe anders deze millennials dan eerdere generaties.
Nee, zegt Harvard Business Review, je moet ze niet als specifieke doelgroep benaderen. Want afgezien van hun leeftijdsfase hebben millennials weinig met elkaar gemeen.
'A better approach is to design for archetypes that are representative of certain attitudinal and behavioral traits, and then combine these with social, market and emerging technology trends—all things that transcend age or generation.'
3. Making use of big data to create value for the customer
Een interessant interview met professor Philippe Baecke van Vlerick Business School. Hoe groot is de kans dat Google of Amazon de banken van de toekomst worden vanwege hun technologische voorsprong?
Foto: Jonny Goldstein/Flickr