Afgelopen vrijdag werden in Berlijn de prestigeuze internationale Red Dot Communication designprijzen uitgereikt. Nederlandse inzenders waren goed voor 30 prijzen, een nog sterkere score dan de afgelopen jaren. Voorafgaand aan de uitreiking vond een borrel voor de Nederlandse winnaars plaats.
In totaal waren er dit jaar bijna 7,500 inzendingen uit 53 landen, waarvan de jury er 568 bekroonde, onder meer een aantal Grands Prix en ‘Best of the Best’ awards. Bureau van het Jaar werd Leo Burnett met 16 Red Dots. Zie hier het volledige overzicht van Nederlandse winnaars.
De uitreiking vond plaats voor een gemeleerd en internationaal publiek, in het Konzerthaus gebouw. Onder de Nederlandse bureaus die het podium op mochten waren Momkai, MobGen en Clever Franke, omdat zij alle drie een Best of The Best award hadden gescoord. De avond, aan elkaar gepraat door Professor Dr Peter Zec, was een lange zit waar het publiek de blaren op de handen klapte voor de vele winnaars. Aan het einde kondigde de organisatie een Red Dot app en een nieuw online portfolio platform aan, waarmee het merk vooral aan de digitale kant wordt uitgebouwd.
Daniël Spaan (Skybox, drie Red Dots): ‘Het is geweldig om te zien dat we dit jaar met Nederland zoveel Red Dots hebben binnengesleept. Daar mogen we best trots op zijn met zijn allen. Ons bureau specifiek is er trots op dat we met een project in drie verschillende designcategorieën een prijs hebben gewonnen.’
Thomas Clever (Clever Franke, vier Red Dots) dat als een van de Nederlandse bureaus een Best of the Best in de wacht sleepte: ‘We hebben echt veel geïnvesteerd in dit project, de ambitie was veel hoger dan alleen de deadline halen. Dan is het erg fijn om daar zoveel waardering voor te krijgen.’
Gert Hans Berghuis (Fabrique, drie Red Dots): 'Interessant om te zien dat de kwaliteit van het Nederlands ontwerp hier al jaren zo goed herkend wordt. En de lat ligt hoog, want er is hier veel geweldig werk te zien. Zo'n internationale award is prima voor de zichtbaarheid in het buitenland.'
Voordat de uitreiking plaatsvond werden de Nederlandse winnaars in het zonnetje gezet met een borrel, geïnitieerd door Result en georganiseerd in samenwerking met Adformatie en Dutch Digital Design.
Arno Peperkoorn (Result): ‘We vinden dat het Nederlandse succes goed zichtbaar moet zijn. Op deze allereerste editie, naar een idee van collega Adrienne Julius, brachten we de winnaars samen en vierden we dit succes met ze. Een geslaagde aangelegenheid die volgend jaar een vervolg krijgt.’
Bert Hagendoorn (Dutch Digital Design): ‘Van de door Nederland gewonnen prijzen was het leeuwendeel digital design. Het bewijs dat ons digitale werk steeds vaker erkenning op het internationale toneel krijgt. Die score hebben we in stijl met de Nederlandse winnaars gevierd.’
Na aloop van de uitreiking was verderop in Berlijn bij de E-Werk de expositie ‘Design on Stage’ te bewonderen en vond de afterparty Designers’ Night plaats.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!