Een top 10 van producten en diensten die Nederlandse consumenten online aanschaffen laat zien dat boeken, bioscoop- en theaterkaartjes en kleding de ranglijst aanvoeren bij Nederlandse webwinkeliers. Dat is al jaren zo, en is dus niet veranderd.
Dat blijkt uit een door MasterCard betaald onderzoek dat door TNS NIPO onder 850 Nederlandse consumenten is gehouden.
Op buitenlandse websites kopen Nederlanders vooral computers en software en reizen. Webwinkels in de Verenigde Staten zijn favoriet onder Nederlandse online shoppers.
China staat met negen procent van de buitenlandse online aankopen verrassend op de vijfde plaats.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat, hoewel 87 procent van de respondenten online winkelen als veilig ervaart, één op de drie Nederlandse consumenten de veiligheid van websites niet goed kan beoordelen.
Volgens het onderzoek waarderen Nederlandse consumenten vooral het gemak (71 procent), de prijs (55 procent) en snelheid (41 procent) van online winkelen.
Als het om betaalmiddelen gaat vindt 86 procent van de respondenten veiligheid het belangrijkste criterium bij de keuze voor een online betaalmiddel, gevolgd door directe betaling aan de winkelier (49 procent), de mogelijkheid om een betaling terug te draaien (39 procent) en de mogelijkheid internationaal te betalen (26 procent).
Hoewel veiligheid volgens consumenten het belangrijkste criterium is, geeft 33 procent van de respondenten aan dat ze niet goed kunnen beoordelen of een website veilig is.
Gevraagd naar de veiligheidsindicatoren waar consumenten op letten om de veiligheid te beoordelen, blijkt dat helft van de ondervraagden niet kijkt naar belangrijke indicatoren zoals een padlock (slotje) icoon, een https:// adres of de algemene voorwaarden van een winkelier.
Op basis van deze resultaten heeft MasterCard een consumentenrichtlijn voor veilig online betalen gepubliceerd.
36 Procent van de Nederlandse consumenten winkelt ook over de landsgrenzen. De Verenigde Staten zijn de populairste online winkelbestemming: van de consumenten die in het buitenland online winkelen geeft 61 procent aan dit in de VS te doen.
Andere populaire landen zijn buurlanden Duitsland (48 procent), het Verenigd Koninkrijk (35 procent) en België (26 procent), verrassend gevolgd door China op de vijfde plaats van de ranglijst met negen procent.
De voornaamste beweegredenen die consumenten noemen om over de grens te winkelen is het feit dat producten of diensten niet in Nederland verkocht worden (60 procent) en dat het goedkoper is (47 procent).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!