Van de dagelijkse 24 uur besteden zij maar liefst 8 uur en 40 minuten aan media, bijna net zo lang als aan slapen (8 uur en 45 minuten). Dat blijkt uit het onderzoek Media:Tijd, dat NLO, NOM en SKO en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) zojuist presenteerden.
In het onderzoek is een bredere indeling van de media-activiteiten gehanteerd dan tv, radio en print, namelijk: kijken, luisteren en lezen. In het onderzoek staat de media-activiteit los van de mediadrager en de wijze van distributie. Online kijken of luisteren en het lezen van digitale tekst wordt op deze manier ook geclassificeerd.
2.947 Nederlanders van 13 jaar en ouder hielden in het najaar van 2013 gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd besteedden.
Multitasking
De meeste tijd die Nederlanders aan media besteden, doen zij samen met andere activiteiten (multitasking). Dat geldt voor 5 uur en 15 minuten. Dat betekent dat de tijd die zij uitsluitend aan media besteden, beperkt is tot 3 uur en 25 minuten (of wel 14% van de dagelijks beschikbare tijd). Ter vergelijking: aan studie en werk wordt gemiddeld ook 14% besteed, aan eten en verzorging 10%, aan huishouden en winkelen 9% en aan reistijd 4%.
Het grootste aandeel van de mediatijd bestaat uit kijktijd (circa 3 uur), gevolgd door luistertijd (2 uur en 49 minuten) en communicatie (1 uur en 6 minuten). Hierbij springen grote verschillen tussen jongeren en ouderen in het oog. Ouderen besteden relatief veel tijd aan kijken, luisteren en ook lezen, terwijl jongeren juist meer tijd besteden aan communicatie en gamen.
De volledige rapportage is vanaf 4 april te downloaden via www.mediatijd.nl.
Koppeling mediabereiksonderzoeken
Media:Tijd zal als hub worden gebruikt om de bereiksdata van de afzonderlijke media-bereiksonderzoeken van NOM, NLO en SKO aan elkaar te koppelen. Voor het koppelen van een internetbereiksonderzoek zal gebruik worden gemaakt van DDMM (Dutch Digital Media Measurement). Met de gekoppelde bestanden moet het mogelijk worden om uitspraken te doen over gecombineerd mediagebruik via internet, print, radio en televisie. De datafusie wordt uitgevoerd door RSMB. De resultaten worden eind 2014 verwacht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!