De Nederlandse overheid kiest de verkeerde benadering om Nederland internationaal op de kaart te zetten, vindt de SRM.
Staatssecretaris Karien van Gennip heeft Nederlandse multinationals onlangs de opdracht gegeven om Neder-land te marketen.
Maar volgens Martin van der Sluis, programmamanager Marketingcommunicatie bij SRM, is dit een gemiste kans.
Door de verantwoordelijkheid voor de positionering van Nederland bij het bedrijfsleven neer te leggen, wordt ons land gemarket op detail- en productni-veau, in plaats van de positionering van het merk Nederland, zegt hij.
Buitenlanders associëren Nederland nu met: tulpen, klompen, molens, soft-drugs, afwerkplekken, abortus, euthanasie en het homohuwelijk.
Van der Sluis concludeert dat Nederland er maar niet in slaagt om de sterke punten te benadrukken.
Nederland zou zich, volgens SRM, moeten positioneren als: tolerant, sociaal, vooruitstrevend, evenwichtig en democratisch.
Deze aantrekkelijke waarden trekken namelijk buitenlandse bedrijven aan. Op dit moment heeft Nederland geen sterke economische positionering. Het imago is zeer gefragmenteerd en hierdoor onduidelijk.
Nederland heeft ook geen aansprekende producten om zich mee te positioneren, vindt Van der Sluis. Een land als bijvoorbeeld Finland heeft Nokia en positio-neert zich hiermee als innovatief.
Door het ontberen van zo'n sterk merk, moet Nederland zich positioneren met een waarde.
En daar springt een waarde sterk naar voren, volgens Van der Sluis: 'creativiteit'. Nederland als creatieve delta trekt ook zeker buitenlandse bedrijven aan.
Is iedereen het daarmee eens? Nederland als creatieve delta van Europa? Wie gelooft dat?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!