MobileMarketing.nl interviewde CEO van XS2, Sander Munsterman.
Jullie werken al vanaf het begin met veel internationale merken. Hoe belangrijk is Nederland nog voor XS2?
Munsterman: "Wij vinden de Nederlandse markt zeer belangrijk. XS2 haalt meer dan 60% van haar omzet uit Nederland. Toch verdient de internationale markt nog steeds onze aandacht. Zo heeft Scott Seaborn (Creative Director XS2) een groot netwerk in London en zullen we derhalve de komende tijd onze sales ook verder uitbreiden in de UK."
McDonald’s, NS, KAS Bank, Channel 5; het zijn allemaal wel hele diverse klanten. Wat is de rode draad van jullie werk?
Munsterman: "XS2 heeft misschien verschillende klanten, maar ze zijn allen onderverdeeld in verschillende focusgroepen; Travel & Leisure, Enterprise Solutions en Retail. Voor al deze klanten ontwikkelen we connected media platforms en unieke technologie (zoals 360º video)."
'Omnichannel' is het nieuwe buzz word in marketingland. Is er nog wel plaats voor mobile focused agencies?
Munsterman: ‘Connected media’ is de payoff van XS2 en die gaat van de gedachte uit dat Mobiel slechts één onderdeel is van een goed geïntegreerde campagne, waarbij mobiel steeds meer als digitale toverstaf ingezet zal worden. Connected Media zal meer controle en macht hebben dan traditionele media doordat gebruikers van begin tot eind gevolgd kunnen worden en te zenden informatie maximaal relevant gemaakt kan worden. XS2 ziet zichzelf derhalve niet zozeer als een mobiele speler, maar als Creative Technologists. Wij begrijpen mensen en hun wensen en dat gebruiken we om business te creëren voor onze klanten."
Sinds juni 2012 hebben jullie Scott Seaborn aangetrokken als creative director/partner? Xs2 is daarmee één van de weinige mobiele bureaus die een creative in huis heeft. Hoe komt het dat zo weinig mobiele bureaus in creativiteit investeren?
Munsterman: "XS2 is ervan overtuigd dat technologie en creativiteit hand in hand gaan. Je moet namelijk de techniek goed begrijpen om mooi creatief werk te kunnen bedenken. Dat andere bureaus (te) weinig in creatie investeren heeft wellicht te maken dat de oprichters van XS2 (waaronder ikzelf) geen IT achtergrond hebben, daardoor stond ‘human understanding’ vanaf het begin centraal. Ik denk dat veel andere clubs toch meer IT driven zijn en daardoor zien zij misschien minder de noodzaak om creatie ook op managementniveau te integreren."
In het verleden heb je aangegeven om ook een mobile advertising tak op te zetten. IceMobile en Mobgen hebben dit ook tevergeefs getracht. Is Mobile Advertising een andere 'game' dat lastig is te spelen door app developers?
Munsterman: "De toekomst van mobile advertising zit niet in het tonen van een banner, dat wordt hoofdzakelijk automatic trading, het gaat om een insight-driven merkervaringen, en mobiel is een uitstekend kanaal daarvoor."
Je vader is CEO geweest bij Wegener. Jij hebt echter gekozen voor het uitgeven van apps. Veel uitgevers zitten momenteel in zwaar weer. Wat denk jij wat er binnen deze organisaties gedaan moet worden?
Munsterman: "Uitgevers die niet verder kijken dan print krijgen het logischerwijs moeilijk, ik denk dat de enige oplossing is het radicaal omarmen van de digitale kansen en mogelijkheden en uitgevers zouden hier dus ook echt in moeten durven investeren."
Recent heb je aangegeven om 'Mobile Loyalty' als speerpunt te nemen. Welke ideeën heb je hiervoor?
Munsterman: "We zijn bijna klaar met ons platform dat een perfecte tool gaat zijn voor het MKB. In januari gaan we er live mee en dan kan ik er ook meer over zeggen."
XS2 heeft reeds diverse awards gewonnen. Hoe belangrijk zijn deze reclameprijzen voor de business?
Munsterman: "Heel belangrijk, voor XS2 is het toch de manier om te laten zien dat ons werk niet alleen wordt gewaardeerd door de consumenten maar ook door de industrie. Hoogtepunt voor ons was dat we dit jaar een zilveren Leeuw wonnen. Dit was alweer de 4e Leeuw in 5 jaar. Ander hoogtepunt was dat bij de verkiezing van “App van het jaar” de Weeronline app door het publiek is tot winnaar is verkozen."
De laatste jaren heerst er een soort 'gold rush' op gebied van 'Mobile'. Momenteel zijn er in Nederland zo'n 300 organisaties actief op gebied van ontwikkeling van mobile apps en -websites. Is dit niet wat veel voor ons kikkerland?
Munsterman: "Kennelijk is er voldoende vraag, bovendien denk ik dat de vraag alleen maar zal gaan toenemen, mobiel staat tenslotte nog echt in de kinderschoenen. Moving forward denk ik overigens wel dat er een consolidatieslag zal gaan plaatsvinden tussen de verschillende bureau’s. Bovendien zijn er de laatste 12 maanden diverse acquisities geweest (Grapple, Ice Mobile, Golden Gecko, The Saints) en ik denk dat door de toenemende interesse van reclamebureau’s en ICT clubs we de komende tijd nog meer fusies en overnames gaan zien."
Wat verwacht jij hoe het mobiele bureau landschap er uit gaat zien?
Munsterman: "Ik voorzie in algemene zin dat bureaus van verschillende disciplines (video, traditionele reclame, web, social, mobiel etc.) op een transparante(re) manier meer zullen gaan samenwerken, dit zal de klant uiteindelijk ten goede komen, tenslotte krijgen ze dan ‘the best of the best’."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!