De afgelopen weken publiceerden verschillende platforms mobiele trends voor 2015. Bijna al deze lijstjes vinden hun oorsprong in het onderzoek van Business Insider. Niet voor niks, want dit onderzoek geeft een goed beeld van wat ons te wachten staat. Op het raakvlak met televisie is er een viertal interessante ontwikkelingen.
1. Anytime, anywhere, any place
Als klein jongetje zat ik op woensdagmiddag gekluisterd aan de televisie voor Seabert en De Freggels. Mijn dochtertje van 15 maanden geeft niks om televisie. Zij is verknocht aan haar iPattie, zoals ze steevast de iPad, iPhone én MacBook noemt. Niet alleen op woensdagmiddag, maar bij voorkeur altijd en overal. Dat geldt eigenlijk voor alle kinderen geboren na 1980. De helden voor deze millenials zijn YouTube-sterren en niet televisiecorryfeeën. De Nederlandse Mertabi is zo’n held. Met zijn hilarische sketches realiseerde hij op zijn YouTube kanaal al meer dan 22 miljoen views. Vorige maand contracteerde RTL Nederland hem voor twee jaar, zodat hij zijn kanaal verder kan professionaliseren. De nieuwe mediaconsumptie vraagt om andere content. Korte ‘videosnacks’ en niche content. Deze vraag zal in 2015 meer nieuwe en verrassende samenwerkingen opleveren. Traditionele televisiemakers zullen hun krachten bundelen met innoverende content makers.
2. Mobiel legt de connectie met de kijker
De afgelopen jaren waren de ogen gericht op digitale televisie, interactieve TV en SMART TV’s om televisie interactief te maken. Nu de mobiele penetratie sterk is toegenomen, blijkt mobiel de verbindende factor tussen televisie en de kijker. Digitale extensies bij televisieprogramma’s worden daarom steeds belangrijker. Niet voor niets innoveerde Talpa afgelopen jaar volop met mobiel. In het vijfde seizoen van The Voice of Holland kun je gratis stemmen en muziek streamen met de app. Bij The Winners Takes It All is de kijker zelfs volledig in control over wie er wint. Met de apps van verschillende formats realiseerde Talpa in Nederland 2 miljoen downloads. De apps van The Voice of Holland en The Winner Takes It All stonden op nummer 1 en 2 in de Nederlandse app store. De kijker wil vanaf de bank kunnen deelnemen aan televisieprogramma’s. Daarom zullen steeds meer programma’s met een eigen app komen. Al bij de ontwikkeling van televisieprogramma’s zal de connectie met kijker centraal staan.
3. M-Commerce
Branding en conversie zijn nog te vaak twee verschillende werelden. Televisie is een krachtig en veel ingezet medium voor branding, maar de conversie is lastig te meten. Met e-commerce is dat al een stuk makkelijker, omdat er een directe link is met de kassa. Dankzij de groei van mobiel zal ook televisieland de volgende stap in conversie zetten. Denk bijvoorbeeld aan een app waarmee je alle kleding of meubels uit GTST direct kunt bekijken en bestellen. Oftewel: branding meets conversie.
4. Geluidsherkenning
Shazam kennen we allemaal. Deze app registreert muziek, vergelijkt deze met een database en vertelt je vervolgens welk nummer je hoort. Deze techniek, de zogenaamde audio watermarking techniek, wordt ook gebruikt voor televisie apps waarbij het van belang is dat de app synchroom loopt met de uitzending. Een goed voorbeeld is de Weet Ik Veel?! app, die kijkers realtime aan de uitzending laat meespelen. Deze techniek is echter nog veel breder in te zetten. Zo biedt het adverteerders de mogelijkheid om te meten wie hun commercial daadwerkelijk gezien heeft. Zo wordt de koppeling gemaakt tussen adverteren op televisie en de winkelvloer.
Mark van Bommel is Manager Marketing Intelligence bij Talpa
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!