Wat ik echter het meest interessant vind om te zien is dat bijna niemand meer belt. Alleen maar browsen (en te shoppen dus), daar wordt het toestel voor gebruikt. Is dat ook onze toekomst?
Alles is er ook op aangepast. Zo ongeveer elke Japanse site die ik heb bezocht heeft wel een mini-internetversie. En Mitsubishi maakt reclame voor een nieuwe telefoon waar de vijf-punts navigatie button is uitgebreid met een mac-achtig draai wiel waardoor je nog sneller door de decks scrollt. Casio maakt horloges met eromheen een telefoon. Iedereen heeft hier ook net een slag grotere mobiel, uitklapmodel zodat maximaal schermgrootte bereikt wordt. Ook handig voor de favoriete draagmethode: geklemd op de broekzak, half binnen half buiten.
Japanners zijn natuurlijk niet met ons te vergelijken. De beleefdheidscultuur leidt tot etiquette om niet in de metro te bellen, en in de trein wordt na elk station omgeroepen dat bellen alleen is toegestaan op de balkons. Ik kan niet beoordelen of die regel ook in de Japanse tekst wordt uitgesproken, of dat dat alleen voor de toeristen is...
Maar misschien dat iemand die een paar jaar geleden in Japan was, weet of er toen net zoveel werd gebeld als nu bij ons, en dat we dit als een natuurlijke evolutie kunnen zien. Of dat het puur een cultuur bepaald fenomeen is en er dus weinig hoop is voor de pogingen van onze mobiele data leveranciers ons aan het mobiel internet te krijgen... Ik ben benieuwd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!