Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) haalt de radio- en televisiespotjes van de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ van haar eigen site daarover (dezorgverandertmee.nl). Er was discussie over de spotjes ontstaan en daar wil ze een eind aan hebben.
De FNV vond de spotjes, die ook enige tijd op radio en tv waren, te weinig genuanceerd en te rooskleurig en legde ze voor aan de Reclame Code Commissie. Van de commissie hoefden de spotjes niet te verdwijnen, maar Schippers vindt volgens haar woordvoerder dat de discussie het doel van de campagne vertroebelt, namelijk burgers informeren over de veranderingen in de zorg.
De Reclame Code Commissie oordeelde dat de campagnespotjes ‘een juiste weergave zijn van wettelijke aanspraken op zorg’, maar stelde onder meer wel dat ze informatiever hadden kunnen zijn door mensen er duidelijker op te wijzen dat de zorg kan verschillen in individuele situaties.
Volgens de commissie kon het ministerie op het moment van uitzending in de aanloop naar 1 januari niet overzien of alle gemeentes in staat zouden zijn de gewekte verwachtingen van alle individuele burgers waar te maken.
De commissie hekelde onder meer het spotje met 'mevrouw Pietermaai'. Hierin ligt de nadruk vooral op professionele hulp vanuit de gemeente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat hulp vanuit de gemeente pas dan aan de orde is, als de zelfredzaamheid is uitgeput.
De Reclame Code Commissie adviseerde het ministerie ,,niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken''. Het ministerie zal de kanttekeningen van de commissie voor toekomstige campagnes in de oren knopen, beloofde het donderdagavond.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!