[gastblog, door Stephan Fellinger] De zomer is begonnen en op de site van het AD lees ik “De maden in het been van Freek Vonk zijn geboren”. Freek Vonk, de populaire bioloog, had van zijn reis door Centraal Amerika passagiers meegenomen in zijn been en deze passagiers zijn nu uitgestapt in een Amsterdams ziekenhuis.
Passend vervoer voor de maden. Ik moest er ook aan denken toen ik afgelopen zaterdag een advertentie van Toyota zag in de Volkskrant, waarin bioloog Freek Vonk in een interview zijn liefde voor de natuur verbindt met Toyota. “Een betere wereld begint met nadenken” staat er boven de advertentie van Toyota.
Vuile oorlog
Freek Vonk is een enorm populaire, sympathieke en deskundige bioloog, dat is in ieder geval mijn beeld. Een man die het hart op de goede plek heeft en bijvoorbeeld via zijn eigen stichting No Wildlife Crime op een bevlogen manier de strijd aangaat tegen de stropers. De belofte van Freek Vonk ken ik niet precies, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met het redden van bedreigde dieren. Een belofte waar ik me helemaal in kan vinden. In de advertentie van Toyota krijgt Freek spreektijd voor zijn stichting en zijn strijd tegen de stropers. Freek zegt ook op de website van zijn stichting dat hij zoveel mogelijk aandacht wil voor de stroperij. Dat snap ik, ik ben geneigd te zeggen, alle middelen zijn geoorloofd in deze “vuile oorlog”.
Maar wat heeft Toyota eigenlijk te zoeken in zijn eigen advertentie? Freek probeert op het einde van de advertentie zijn eigen belofte met die van Toyota te verbinden. Toyota is vooruitstrevend, er rijden bijna 100.000 hybride Toyota’s rond en Freek droomt van een Landcruiser op waterstof. Een paar pagina’s verder in de krant kom ik opnieuw een Toyota-advertentie tegen. De draad wordt weer opgepakt met de 100.000 hybride Toyota’s. Wanneer ik mij inschrijf voor een proefrit, maak ik kans op kaartjes voor de liveshow van Dr. Freek Vonk, later dit jaar.
Houtje touwtje
Ik pak de missie-belofte van Toyota er maar eens bij. “Environment has been first and most important issue in priorities of Toyota and working toward creating a prosperous society and clean world”. Ik stel me voor dat tijdens de voorbereidende sessies tussen Freek en Toyota Nederland, iedereen instemmend knikt als er gezegd wordt dat deze belofte toch naadloos aansloot op waar Freek mee bezig is. Maar toch voelt de match van een razend populaire bioloog en een populair automerk als te ver gezocht. Het lijkt er met de haren bijgesleept, houtje touwtje.
Wat ik mis is de match tussen de twee merken in de bewijsvoering van bovenstaande beloftes. Het echt samen waarmaken van de nu vooral reclamebeloftes. Noem het een duurzame belofte, één die je op korte en lange termijn kan waarmaken. Een interview met Freek in een advertentie en kaartjes te winnen bij een proefrit. Dat moet toch beter kunnen qua bewijsvoering in producten en diensten?
One night stand
Stelt Toyota bijvoorbeeld structureel kennis en kunde, mensen en middelen ter beschikking aan Freek zijn strijd, in plaats van nu alleen mediaruimte en kaarten voor een event? Of hebben Freek en Toyota grootste plannen om de krachten op korte en lange termijn te bundelen, maar waarom delen ze dat dan niet met de rest van de wereld? Of was het gewoon een one night stand, een leuke actie bedacht door een aantal creatieven en moet ik er niet teveel achter zoeken?
Sorry, Freek en Toyota, jullie verdienen echt beter. Nederlands populairste bioloog en ‘s wereld grootste automerk. Jullie kunnen ook veel beter, dat geloof ik echt. En dat zijn jullie aan jullie stand verplicht.
Stephan Fellinger, mede-eigenaar De Zaak van Vertrouwen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!