Een mooie score in een tijd van economische tegenspoed, vinden BVA en Vea, en een teken dat veel adverteerders en bureaus het belang zien van bewezen effectiviteit.
Het keren van het dalende aantal inzendingen was een belangrijke reden waarom de Effie werd vernieuwd.
De vernieuwde Effie kent drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes.
Voor de categorie gedragscampagnes zijn 23 cases ingezonden, voor merkcampagnes 12 en voor bewustwordingscampagnes 7.
Binnenkort start de jurering die ook een nieuwe aanpak heeft. Er zijn drie deeljury’s per inzendcategorie met zes deskundigen; twee vertegenwoordigers van bureaus, twee van adverteerders en twee onafhankelijke experts.
Uiteindelijk bepaalt een hoofdjury met een eigen voorzitter en vertegenwoordigers van de deeljury’s wie er met een Effie naar huis gaat.
Er komen geen nominaties meer vooraf. Alle inzenders horen pas tijdens de uitreiking of ze een Effie krijgen of niet.
Vea-bestuurslid Marc Oosterhout: 'Het is natuurlijk nooit te zeggen of de stijging in het aantal inzendingen te danken is aan de vernieuwde Effie. Maar dat bijna de helft van het aantal inzendingen voor rekening komt van de nieuwe categorieën "merkcampagnes" en "bewustwordingscampagnes" zie ik als een positief signaal. En we staan pas aan het begin van de vernieuwing.'
BVA-bestuurslid Wil Giezenaar: “Wij zijn blij dat we na het crisisjaar een stijging in inzendingen zien. Het is ook positief dat de veranderde opzet van de Effie heeft geleid tot aan aanzienlijk aandeel merk- en bewustwordingscampagnes. Een mooi begin voor de vernieuwde Effie.'
De uitreiking van de EffieAwards door BVA en Vea maakt dit jaar voor het eerst deel uit van een groot dagvullend event: het Ad Festival ‘De 24 uur van de Reclame’ op woensdag 13 oktober op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!