Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte naar de aanschaf van levensmiddelen.
De onlineshopper plaatst ook vaker bestellingen dan een jaar geleden. De frequentie steeg van 1 keer per maand tot 1,75 keer per maand. Daardoor verdrievoudigden de onlinebestedingen aan levensmiddelen tot circa 680 miljoen euro op jaarbasis. Dat is 2 procent van de totale supermarktomzet. Albert Heijn is de supermarktketen die online veruit de meeste zaken doet.
De meeste onlineboodschappers zijn tussen de 30 en 45 jaar. Zij laten hun bestelde boodschappen het liefst thuisbezorgen in plaats van ze zelf op te halen bij een afhaalpunt.
Van de consumenten die nu niet online bestellen, is 15 procent van plan dit wel te doen als hun eigen supermarkt deze service gaat aanbieden. 10 procent van de consumenten zegt bereid te zijn over te stappen naar de concurrent als hun eigen grutter niet online gaat.
Buitenland
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een kwart van alle consumenten weleens boodschappen doet in het buitenland. De supermarkten in Duitsland zijn hierbij veruit het populairst.
Verder zegt 70 procent de supermarkt weleens links te laten liggen om elders levensmiddelen in te slaan, vooral op de markt, bij Hema en Action. Een betere prijs en een hogere kwaliteit worden vaak als beweegredenen genoemd.
Het onderzoek is gedaan onder 2400 consumenten van 18 jaar en ouder.
Bron: ANP.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!