MarketResponse deed in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing onderzoek naar hoe marketeers en designers over elkaar denken.
De uitkomsten worden uitgebreid gepresenteerd op 25 november tijdens het congres Marketing&DesignHelden in Rotterdam.
Berlinda Harkink van het onderzoeksbureau licht al vast een tipje van de sluier op.
Ze zegt: ‘Het onderzoek levert leuke resultaten op, soms grote verschillen tussen beide groepen. Zo zijn marketeers veel meer tevreden over de samenwerking met hun designbureau dan omgekeerd het geval is.’
Een van de ondervraagde designers zegt bijvoorbeeld: ‘Door de komst van designpakketten op de computer denkt iedereen verstand te hebben van design. Met dank aan Ikea denkt iedereen er ook erg simpel over.’
Ook is de marketeer weinig inspirerend voor de designer, meldt Harkink, maar omgekeerd is de designer wel een inspirator voor de marketeer.
Verder vinden marketeers dat ze zich meer moeten bemoeien met design en het niet helemaal moeten overlaten aan het designbureau. Designbureaus zelf vinden dit in veel mindere mate, zij houden het een beetje af.
In het Marketing&DesignHelden-panel aan het eind van de dag, zal merkadviseur Onno Maathuis zijn licht laten schijnen op de rol van design in het merkbouwen. Hij zegt: ‘Ik vind dat designers zich te weinig met strategie bemoeien. Ze grijpen te snel naar het potlood. Ze denken te weinig mee met de marketeer. En geven te weinig tegengas.’
De dag is voor marketeers en designers die design zien als een business accelerator. Voor meer informatie: klik hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!