Marketing-icoon Jacques Krielen gevallen...

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een opmerkelijk verhaal vandaag in en ook het ANP bericht er over: algemeen directeur Jacques Krielen lijkt na jaren aan de top van Nestlé Nederland zijn Waterloo gevonden te hebben.
Hij is op non-actief gesteld omdat er na onderzoek van Deloitte gebleken zou zijn dat hij zich schuldig maakte aan 'malversaties'.

De bestuurder zou onder meer privé-rekeningen door Nestlé hebben laten betalen, aldus de Telegraaf.

Krielen, die jarenlang een icoon van de reclamewereld was omdat hij veeleisend was, maar ook veel ruimte liet aan zijn reclamebureaus, zit al drie weken ziek thuis.

Krielen wilde niet inhoudelijk reageren op zijn vertrek. 'Ik ben ziek', liet hij vrijdag vanuit huis weten. De plaats van Krielen is tijdelijk ingenomen door de directeur van Nestlé België-Luxemburg, Vincent de Clippele. De Belgische bestuurder zei in een reactie geen commentaar te geven op de kwestie. Ook Deloitte onthield zich van commentaar.

Krielen (56) werd in 1995 benoemd tot algemeen directeur van Nestlé Nederland, een dochterbedrijf van het Zwitserse voedingsmiddelenconcern. Hij werkt daar sinds 1975 en verdiende zijn sporen als marketingdirecteur met de campagne "No Nuts, no Glory". In 1997 werd Krielen gekozen tot Reclameman van het Jaar. Nestlé is bekend van producten als Nescafé en Maggi.

In maart 1998 verscheen er in Adformatie een redelijk geruchtmakend profiel van Krielen. 'Krielen komt meteen na God, maar hij is een betere marketeer', luidde de kop. Na een rondgang langs verschillende bronnen in de reclamewereld kwam er een beeld naar voren van een gedreven, maar ook buitengewoon moeilijk mens.

Krielen werd neergezet als 'een nare man, maar wel met verstand van zaken'. Jeroen Hunfeld, destijds de baas bij FHV/BBDO en klasgenoot van Krielen op de middelbare school in Haarlem, zei: 'Je haat hem en je houdt van hem en dat tegelijkertijd'.

Een andere reclameman zei: 'Krielen staat altijd onder stroom. Hij creëert continue een hoog spanningsveld. Dat is lastig voor anderen, maar ook erg lastig voor Krielen zelf'.

De laatste jaren nam hij in zijn rol als algemeen directeur wat meer afstand tot de reclame. 'Ik ben nu immers de algemeen directeur', zei hij daarover.

Tijdens een optreden op een congres van het Tijdschrift voor Marketing in 2001, zei Krielen nog onomwonden dat hij wel een baan aan een universiteit ambieerde. Zo had hij zijn pijlen op Nijenrode gericht, maar kwam er niet aan boord.

In een interview in TvM in datzelfde jaar zei de zelden in de pers optredende Krielen, dat een marketeer een beetje gek, enorm gedreven en de bereidheid moet hebben om zich suf te studeren om de beste van de klas te zijn. Hij moet in het eerste van Ajax willen spelen en niet in de tweede divisie.

Krielen: 'De marketeer als de deskundige die de hele dag in een kamer nadenkt over de consument, producten en marketingproposities ontwikkelt en mooie campagnes maakt, dat is een droombeeld. Hij heeft gewoon een business. Er moeten dozen verkocht worden. De omzet blijft achter en dus moet er iets gedaan worden.'

Desondanks vond ook Krielen dat de marketingdoelstellingen altijd lange termijngericht moeten zijn. 'De nadruk ligt daarbij op de merken. Dat is het belangrijkste en is het grootste kapitaalgoed dat we bezitten. De relatie met je consument is niet anders dan die met je vrienden of kennissen. Je kunt wellicht één keer het vertrouwen beschamen en vergiffenis vragen, maar geen tweede keer. Als je te vaak twee voor de prijs van één aanbiedt, of te vaak een kwaliteitsprobleem hebt, dan rekent de consument met je af.'

Nu lijkt Nestlé ook met hem af te rekenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie