Maar mannen zijn ontvankelijker voor commerciële boodschappen dan vrouwen.
Ongeveer een kwart van de ondervraagden zegt dat ze adverteerders en marketeers wel vertrouwen, maar dat geldt wel meer voor mannen dan vrouwen: 30 versus 22 procent. Mannen waren ook 17 procent meer geneigd productclaims van marketeers en adverteerders te geloven dan vrouwen – 34 tegenover 29 procent).
50 procent vertrouwt niet wat ze zien, lezen horen in advertenties
Marketingcharts haalt in zijn artikel ook een ander onderzoek aan, van YouGov, waarin de helft van de Amerikaanse volwassenen die aangaven de afgelopen maand tenminste een advertentie te hebben gezien, zei de reclame niet te vertrouwen. Maar uit dat onderzoek bleek juist dat mannen de reclameberichten minder vaak dan vrouwen geloofden: 47 tegenover 53 procent.
Uit het Insights in Marketing-onderzoek (een enquête onder 3.450 Amerikanen in de leeftijd 18-67 jaar) blijkt dat millennial-mannen advertenties het meest vertrouwen.
- 42 procent van hen vertrouwt adverteerders en marketeers, in vergelijking met 24 procent van de vrouwen in deze leeftijdsgroep.
- 47 procent van deze mannen gelooft wat marketeers zeggen over hun producten en diensten , tegenover 34 procent van de vrouwen.
- 47 procent zegt dat ze producten en diensten op basis van de reclame te kopen. Dit geldt voor 36 procent van millennial-vrouwen.
Bankiers ‘eerlijker’ dan reclamemakers
Ook eerdere onderzoeken laten scepsis ten aanzien van advertenties zien. Gallup concludeerde al dat Amerikanen automonteurs ( 29 procent ) en bankiers ( 27 procent ) meer waarderen om hun eerlijkheid en ethiek dan reclamemakers (14 procent).
De reclame-en pr-industrie heeft niet zo’n goed imago, blijkt uit weer een ander Gallup-onderzoek.
Maar Marketingcharts sluit positief af: in het Insights in Marketing-onderzoek komt ook naar voren dat 57 procent van de respondenten meent dat ze via reclame veel leren over producten en diensten uit reclame.
Bron: Marketingcharts