Brand Finance maakt een studie van de kracht, risico’s en het toekomstige potentieel van merken ten opzichte van de directe concurrenten. Op basis hiervan komt een ranglijst tot stand, die dus wordt aangevoerd door Manchester United. De waarde van het merk steeg met 29%. De eerste Nederlandse club in de lijst is Ajax. De Amsterdammers doen het goed, want ze stijgen van de 23e naar de 14e plaats. Verderop komt PSV nieuw binnen, op nummer 26. Het zijn meteen de enige twee Nederlandse vertegenwoordigingen in de Football 50.
Op de tweede plaats staat Bayern München. Hoewel de Duitsers teleurstelden in de Champion’s League, groeide de merkwaarde van de club het sterkst met 293 miljoen dollar. Bayern verstootte Real Madrid van de tweede plaats. Zowel Real als Barcelona hadden last van de tegenvallende economie in Spanje. Hetzelfde gold voor Italië. Alle clubs dalen in de lijst op één na: Napels.
CEO van Brand Finance David Haigh geeft in een persbericht commentaar op de cijfers. ‘Dit jaar laat zien dat zelfs voetbal niet immuun is voor de eurocrisis, waarbij de Spaanse en Italiaanse teams het zwaarst zijn getroffen.’ Over de twee top teams merkt hij op: ‘Ze hanteren allebei een andere marketingstrategie. Manchester United concentreert zich op internationale kansen terwijl Bayern München zich richt op de fans in eigen land.’
De top tien van de Brand Finance Football 50 2012, met achter de naam van de club de mate waarin de merkwaarde is gestegen/gedaald.
1 Manchester United FC 29%
2FC Bayern München 59%
3 Real Madrid CF -7%
4 FC Barcelona-8%
5 Chelsea FC 27%
6 Arsenal FC 29%
7 Liverpool FC 47%
8 Manchester City 77%
9 AC Milan 7%
10 FC Schalke 04 97%
Voor uitleg over de onderzoeksmethode, klik hier.
Ga voor complete lijst naar Branddirectory.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!