Opmerkelijk bericht van vandaag: de groene cosmetica wordt ingelijfd door het leidende Franse A-merk in cosmetica. Het Franse l'Oreal koopt the Body Shop, de Britse keten van 'natuurlijke' cosmeticazaken. L'Oreal laat weten er 652,3 miljoen pond sterling (945 miljoen euro) voor op tafel te leggen.
Het bedrijf behoudt vooralsnog zijn huidige naam en leiding. Oprichtster Anita Roddick en haar man hebben 18 procent van de onderneming in handen. Ze hebben al toegezegd hun belang over te dragen aan L'Oreal.
Er zijn al eerdere pogingen ondernomen om het Britse bedrijf over te nemen. In 2001 liepen besprekingen met het Mexicaanse Grupo Omnilife stuk. Daarna meldden zich nog enkele andere kandidaten, maar die bleken niet voldoende te willen betalen. Daarna liet de winkelketen weten een eigen, onafhankelijk koers te zullen gaan varen.
Anita Roddick en haar man droegen in 1998 de dagelijkse leiding van de Body Shop over aan anderen. Anita had het bedrijf opgericht om haar twee kinderen te kunnen onderhouden, terwijl haar man twee jaar ging paardrijden in de Verenigde Staten.
De formule van natuurlijke producten werd een groot succes. In 1984 kreeg het bedrijf een notering aan de effectenbeurs in Londen.Vorig jaar had de onderneming bijna 2100 vestigingen in 54 landen.
De concurrentie kreeg echter in de loop van de jaren lucht van het succes van onder meer fruitzeep, pepermuntvoetlotion en zeealgenshampoo. Daardoor kreeg Body Shop het moeilijker. Nu het bedrijf onder de vleugels van L'Oreal komt, lijkt een voortbestaan gegarandeerd te zijn. Het Franse concern noemde Body Shop "een zeer aanvullend merk met sterke waarden".
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!