door Daniel van den Berg, Tomas Lievense, Wouter Schoone, Sten Senders en Betke Winters
Nog vier maanden, dan studeren we af. Als copywriters/conceptontwikkelaars-in-de-dop hebben we mogen werken voor geweldige bureaus: opdrachten voor The Valley, Kokoro en Lemz. Van briefing naar campagne in een paar weken. Met iedere klus een beetje meer zelfvertrouwen.
En dan nu de vuurproef. In Londen. Kunnen we het in vier dagen laten zien, in opdracht van de creatieve top van Engeland?
3, 2, 1, go!
Eerste stopGrey. We staan versteld van de omvang. Achter een relatief kleine gevel in Hatton Garden werken vijfhonderd mensen hun ads off.
Maar dan Ogilvy & Mather waar we een paar uur later aanschuiven. Daar kijken ze met 1.800 man sterk uit over de Theems. Het bureau staat vol Leeuwen en ander glimmend spul. Maar geen spoor van arrogantie: creative directors briefen ons op opdrachten voor respectievelijk Lucozade en Philips. Een flinke kluif, want we hebben maar 72 uur.
We want crazy ideas
Broeden op inzicht, sleutelen aan de strategie en schaven aan het concept; het is er allemaal niet bij. Mee met het tempo van deze wereldstad; alles in de snelkookpan. En dan maar hopen dat alles wat je geleerd hebt, ook onder die druk kan toepassen.
Natuurlijk kregen we tips en inspiratie: “We want crazy ideas”, is de boodschap bij Ogilvy. “The campaign should not act like an ad, look like an ad or feel like an ad” en “not big ideas, but long ideas”. In Londen is het boek traditionele reclame definitief gesloten. Beide bureaus wilden – uiteraard – groot en verrassend werk. Maar iets betekenen voor de wereld en PR-waarde schemerden tussen de regels door.
Briefing bij Grey
2.00 AM: Review time!
Shoreditch – het buurtje waar we verblijven – blijkt een prima plek. Op elke hoek zit wel een hip tentje met alle basisbehoeften voor een stel jonge creatieven. Alles ingericht op creatieve flexwerkers; prima voor ons. En met gemiddeld één wereldstekker op drie laptops, één tablet en vier smartphones kom je een heel eind, weten wij inmiddels
Helaas zijn ook de hippe tentjes al die laptops en kladblokken op een gegeven moment beu. Dus waren we later op de avond veroordeeld tot de slaapzalen van ons hostel. Tussen de stapelbedden en koffers in, met bier en chips uit de off license shop next door. Dan komen de échte inzichten. Laatste review om 2 uur ’s nachts. En dan nog effe doorknallen. Heerlijk.
Judgement Day
Donderdagochtend 10.00 uur. Spannend om voor grote bureaus te presenteren. Maar de klamme handjes worden snel droog na de eerste feedbackronde met de Grey jury, die overigens wordt geleid door senior creative Jamie Starbuck. Ieder idee voor Lucozade wordt uitvoerig besproken en uitgewerkt. Altijd positief en open, over de richtingen die ze zelf verkennen en waar ze nog niet aan hadden gedacht.
Bij Ogilvy&Mather maken ze het nog spannender met de beoordeling van het werk voor Philips. Hier een vijfkoppig team dat op X-factor-achtige wijze iedere presentatie met een cijfer beoordeelt. De Simon Cowell van het team luistert naar de naam Gerry Human, de Executive Creative Director van Ogilvy. Al eerder drukte hij ons op het hart dat hij graag ‘crazy ideas' ziet. Nou, die krijgt hij.
De juryleden (en wij!) zijn onder indruk van de vele totaal verschillende inzichten die gepresenteerd worden. Jammer van het confidentiality agreement, we hadden hier graag meer over verteld.
Jury bij Ogilvy
On our way
Met een zak vol bruikbaar advies vliegen we op vrijdagochtend terug. Dat je als afstudeerder dicht in de buurt bent gekomen van internationale topbureaus, maakt dat je nóg harder wil werken. Het afgelopen halfjaar gaf ons al een gigantische boost. De week Londen is de kers op de taart.
Deze blog is geschreven door studenten van de Fontys Hogeschool Communicatie Eindhoven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!