Premium

Liander zit in zijn maag met kritische nepsite

Wat doe als iemand je site namaakt en er vreselijke teksten op zet?

Hij lijkt precies op de site van Liander zelf, maar wie even doorleest ziet er enkele merkwaardige boodschappen staan op Liander.org:

  • Uw aansluiting? Gemiddeld 8% duurder
  • Zelf energie opwekken? Dat doen we toch liever niet
  • De slimme meter? Hoe we dagelijks standen uitlezen en verkopen.

Ook is er een nieuwsberichtje over ceo Peter Molengraaf, de topman van Liander: ‘Peter verdient dit jaar iets meer dan 440.000 euro (maar ietsje boven de norm dus), voor hem niet genoeg dus hij is dit jaar met betaald sabbatical.’

Overduidelijk geen fan

Liander zit al enige tijd in zijn maag met een nepsite van iemand die overduidelijk geen lid is van de fanclub van Liander.  De vormgeving en stijl lijken precies op die van de echte site, de boodschappen in het geheel niet. Moeilijk is het niet de site te vinden, alleen de extensie verschilt, in plaats van nl een org. 

Niks zeggen

Op vragen vorige week van CommunicatieOnline wil een woordvoerder niet meer zeggen dan dat Liander ‘met de site bezig’ is. ‘Ik kan niet ingaan op wat we aan het doen zijn, dat hebben we intern afgesproken.’ Ook op de vraag hoelang Liander op de hoogte is van het bestaan van de fake-site, wil ze ook niet antwoorden: ‘Nou, we hebben ze ontdekt, daar wil ik het bij laten.’

Inmiddels is de fakesite offline gehaald, en blijft het gissen naar wat er nu precies is gebeurd. Wie er achter de site zit, waarom, wat Liander nu gaat doen? Opnieuw geen antwoord. 'Het is onderdeel van een juridische procedure, en het is gebruikelijk dat je daarin niet op ieder kleinste detail ingaat', aldus de woordvoerder.

Ze herhaalt deze 'kernboodschap' meermalen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie