Lampjes, hooguit

Je moet wel héél positief in het leven staan om dit jaar van Lampen te spreken. Het was een jaar van lampjes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gefeliciteerd aan alle winnaars van de ADCN-Lampen!
Positief beginnen. En rustig blijven.
Ok, hier gaat ie: mijn God, wat een karig jaartje was het.
Lampen? Lampjes.

Er zijn heel veel supercreatieve reclamemakers in Nederland. Maar ze zijn of ambitieloos of ze kunnen echte klanten niet zover krijgen dat ze hemelbestormend, grensverleggend werk mogen maken.
De afgelopen dagen heb ik het bekroonde werk voorgelegd aan gewone mensen. Mijn vrouw bijvoorbeeld. Haar vriendinnen. Hun partners.
Dat werk voorleggen viel nog niet mee. Want op de ADCN-site staat het werk gepresenteerd alsof het 1998 is. Nergens kun je doorklikken naar het echte werk. Er valt niets social te delen vanaf de ADCN-site. Armoedig? Nee hoor, gewoon knetterharde luiheid. Het is 2013 en het winnend werk is niet te bekijken op de site van de organisator. Regel even een stagiaire. Twee uurtjes en je hebt alle linkjes verzameld.

Maar goed, dat heb ik er dus zelf bijgezocht. Een uur lang een beetje klikken, googlen, het werk laten zien en de reacties peilen.
Om te beginnen: het werk is tamelijk onbekend. Het moet dus vers beoordeeld worden.
Weinig enthousiasme. Af en toe een 'wel aardig.' Heel soms: 'Oh, dat heb ik al eens gezien'.
Heel vaak: 'Wat een gedoe. Wie vindt dit dan leuk?'

Per saldo werd het een sessie waarbij ik heb moeten schreeuwen, op mijn knieën heb moeten gaan om ze alle winnaars even een blik waardig te gunnen.
Leeftijd testpubliek: 25 - 35 jaar. Opleidingsniveau: ergens tussen MBO en WO. Woonachtig: Amersfoort en omgeving.
Gemiddelder wordt het niet.

De v/h Lampen (nu Lampjes) worden natuurlijk uitgereikt aan creatieven door creatieven. Dus met consumenten heeft het allemaal niet zoveel te maken. Met merken bouwen ook niet. Dat weet ik allemaal wel.
Maar wat zou het fijn zijn als de creatieven hun talenten niet zouden verspillen aan marginale ideeën voor marginale opdrachtgevers. Nederland kan best wat peper gebruiken. Creatieven zouden hun energie kunnen richten op het maken van werk dat het land een beetje bijstuurt in een frisse richting. Met merken die profiteren van de brille die ongetwijfeld ergens in de creatieven schuilt.
We leven in een zesjescultuur. En zelfs dat vindt de ADCN blijkbaar al te ambitieus.

Ik weet het: afzeiken is makkelijk. Langs de kant roeptoeteren dat het allemaal niet deugt, is zo ontzettend niet ok.
Maar soms moet het.
Pas die site aan, dat is al een begin. En volgend jaar graag weer Echte Welverdiende Lampen. Voor creatief werk waar miljoenen Nederlanders door geïnspireerd zijn, niet alleen een handjevol navelstaarders.

Maar had ik al gezegd: gefeliciteerd?!
Gefeliciteerd!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie