Kantar Public deed in opdracht van KWF (2016) onderzoek waaruit blijkt dat een overgrote meederheid (86 procent) van de mensen die voor kanker zijn of worden behandeld, soms jaren later nog steeds last heeft van angst, vermoeidheid en/of relatieproblemen.
Veel mensen praten er niet over omdat ze blij zijn dat ze nog leven en niet willen klagen. Er is effectieve hulp beschikbaar, maar deze bereikt de patiënt onvoldoende.
KWF wil bewustwording en begrip creëren voor het feit dat kanker meer impact heeft dan over het algemeen wordt gedacht. De organisatie wil het gesprek daarover met zowel mensen uit de privé-omgeving als de zorgverlener stimuleren.
Campagne met Fotograaf des Vaderlands
Aan de hand van de verhalen van drie (ex-)patiënten wordt in de campagne duidelijk gemaakt wat de problemen zijn waarmee veel mensen te maken hebben en hoe lastig het is om daarover te praten.
In tv-commercials die vanaf vrijdag te zien zijn, maakt Fotograaf des Vaderlands 2015 Ahmet Polat (fotograaf van Hazazah) een nieuwe foto van een dierbaar moment uit het verleden. Het beeld is een reconstructie van een foto die is gemaakt voordat de drie kanker kregen.
De hoofdpersonen vertellen dat het een emotioneel contrast is: van een relatief onbezorgd leven voor de diagnose, naar een situatie waarin soms niets meer zeker lijkt. De drie meest voorkomende klachten na kanker (emoties zoals angst en somberheid, vermoeidheid en impact op de relatie) komen aan bod.
De campagne is to en met 8 oktober op tv te zien en daarnaast ook onder meer in bladen, online en op posters in wachtkamers.
Credits
Bureau: Houdini
Productiebedrijf: Hazazah film & photography
Regisseur: Victor Vroegindeweij
DoP: Nanko Goeting
Producer: Judith Roosenstein (Hazazah)
Editor: Patrick Schonewille
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!