Klaar voor de derde industriële revolutie

Energie uit zeewier, zilte landbouw en plastic van aardappelzetmeel. De toekomst ziet er op het eerste gezicht wat vreemd uit. De knappe koppen van bedrijven als DSM, Desso en AkzoNobel spreken van de derde industriële revolutie. We staan aan het begin van een nieuwe lente en de belofte voor de toekomst is die van gratis energie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Brandstof
Nederland kan in 2030 zijn verbruik van fosiele brandstoffen en zijn CO2-uitstoot met een kwart hebben teruggebracht, blijkt uit onderzoek. Voorwaarde is dat we zwaar inzetten op de zogeheten . Hierbij wordt in plaats van olie, gas en kolen, plantaardig materiaal gebruikt als in het vervoer, voor de opwekking van elektriciteit en voor de productie van allerlei materialen.

Transitie
Die transitie van olie naar natuurlijke vormen van energie moet de komende decennia worden gemaakt. is ingenieur en oprichter van . "Wij adviseren de autoindustrie hoe ze het beste hun benzineauto’s kunnen laten ombouwen tot elektrisch aangedreven auto’s. Dat lijkt heel simpel, maar dat is een ingewikkeld proces. Je moet de juiste compositie vinden zodat het totaalsysteem werkt. Het is niet alleen een kwestie van de benzinemotor eruit, elektromotor erin. Dit proces moet de komende jaren nog verbeterd worden."

Kringloop
Michael Braungart en William McDonough introduceerden de filosofie van de kringloop: cradle to cradle betekent van wieg tot wieg. In laat Marieke van der Werf zien op welke manieren de C2C-filosofie toegepast wordt. In het boek worden vijftien Nederlandse bedrijven en organisaties beschreven die met werken. Bedrijven als AkzoNobel, Philips en tapijtenfabrikant Desso leggen zich al heel lang toe op eco-effectiviteit.

Biomassa
Kunststoffen en chemicaliën uit planten, dat is volgens van de toekomst. Dat auto's kunnen rijden op brandstoffen uit biomassa is bekend. Dat ze in de toekomst waarschijnlijk ook gemaakt kunnen worden uit plantenafval, landbouwafval en ander organisch materiaal weten veel minder mensen. Chemische processen worden daarbij vervangen door biologische processen. Zeekraal en strandbiet: zo ziet de toekomst er uit.

Goed Boek
Trendwatchers en deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.

Slim is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie