Brandstof
Nederland kan in 2030 zijn verbruik van fosiele brandstoffen en zijn CO2-uitstoot met een kwart hebben teruggebracht, blijkt uit onderzoek. Voorwaarde is dat we zwaar inzetten op de zogeheten biobased economy. Hierbij wordt in plaats van olie, gas en kolen, plantaardig materiaal gebruikt als bron voor brandstoffen in het vervoer, voor de opwekking van elektriciteit en voor de productie van allerlei materialen.
Transitie
Die transitie van olie naar natuurlijke vormen van energie moet de komende decennia worden gemaakt. Tim de Lange is ingenieur en oprichter van Innosys Delft. "Wij adviseren de autoindustrie hoe ze het beste hun benzineauto’s kunnen laten ombouwen tot elektrisch aangedreven auto’s. Dat lijkt heel simpel, maar dat is een ingewikkeld proces. Je moet de juiste compositie vinden zodat het totaalsysteem werkt. Het is niet alleen een kwestie van de benzinemotor eruit, elektromotor erin. Dit proces moet de komende jaren nog verbeterd worden."
Kringloop
Michael Braungart en William McDonough introduceerden de filosofie van de kringloop: cradle to cradle betekent van wieg tot wieg. In ‘Cradle to Cradle in bedrijf’ laat Marieke van der Werf zien op welke manieren de C2C-filosofie toegepast wordt. In het boek worden vijftien Nederlandse bedrijven en organisaties beschreven die met het kringloop-concept werken. Bedrijven als AkzoNobel, Philips en tapijtenfabrikant Desso leggen zich al heel lang toe op eco-effectiviteit.
Biomassa
Kunststoffen en chemicaliën uit planten, dat is volgens Volkert Claassen van DSM de toekomst. Dat auto's kunnen rijden op brandstoffen uit biomassa is bekend. Dat ze in de toekomst waarschijnlijk ook gemaakt kunnen worden uit plantenafval, landbouwafval en ander organisch materiaal weten veel minder mensen. Chemische processen worden daarbij vervangen door biologische processen. Zeekraal en strandbiet: zo ziet de toekomst er uit.
Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In Goed Boek beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.
Slim is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!