door Florian Hollander
Een telefoon gaat af. Ietwat beduusd word ik wakker. 'Het bestuur' zegt Vincent, mijn teammaatje waarmee ik op de kamer lig. 'We hebben nu een rondleiding…' Met tegenzin hijs ik mijn doorleefde lichaam uit bed. Gisteravond was de grote JongeHonden Slumberparty en het was ouderwets innovatief gezellig.
Het hotelmanagement van het Ibis Budget Inn heeft besloten om geen airco in de kamers te installeren, dat kickstart mijn brakke dag niet echt lekker. Gelukkig maakt de koude douche veel goed en zijn we binnen 10 minuten ready-to-go. Ietwat aan de late kant dus in een pas - die ergens tussen huppelen en snelwandelen inligt - hobbelen we naar het Palais. We krijgen namelijk een rondleiding langs het beste en meest creatieve werk van dit jaar.
Eenmaal in het Palais is de rondleiding al bezig, maar kunnen we nog net aanhaken bij een groepje geleid door Thijs Biersteker, creative en oprichter van Moore Amsterdam. Hij gaat ons het komende uur haarfijn uitleggen waarom het werk dat hier hangt zo geweldig is.
We beginnen bij de print-uitingen. Die zien er allemaal fantastisch, strak en gelikt uit. Het werk varieert van simpele concepten tot wat complexere en zwaar gephotoshopte posters. Het is interessant om langs het werk te lopen met iemand die 'inside information' kan geven over de dynamiek van reclamebureaus, die schuilgaat achter de posters. Iets waar wij groentjes nog weinig weet van hebben. Thijs heeft hij het vaak over 'de kunst van het verkopen', want een 'goed concept bedenken is één ding, maar zorgen dat het ook echt gemaakt wordt is een tweede'. Vechten voor een idee is net zo essentieel als het idee zelf.
Langzaam switchen we naar de het gedeelte waar alle activaties hangen en blijven we kleven bij een geweldig case: Security Moms. Het geweld tijdens voetbalwedstrijden in Brazilië nam zulke extreme vormen aan, dat Ogilvy Brasil besloot in te grijpen. Je vecht niet als je moeder toekijkt, dus hebben ze alle moeders van agressieve hooligans opgetrommeld om tijdens de wedstrijd als steward te fungeren. Het resultaat? Nul gevechten en gewonden sinds de introductie van de Security Moms! Op een festival waar het veel over kunstmatige intelligentie en Virtual Reality gaat, is het mooi om te zien dat een idee als dit er met de leeuwen vandoor gaat.
Later, tijdens de Oranjeborrel op het dakterras van het JW Marriott, vraag ik aan Thijs welke case volgens hem wel goud had mogen winnen. Het idee om vitaminetekort te bestrijden door vitamines toe te voegen aan de verf, waarmee vrouwen in India het rode stipje op hun voorhoofd tekenen, had volgens hem wel bekroond mogen worden. Een innovatief idee vermengt met een eeuwenoude traditie.
We drinken nog een drankje in de zon en als afsluiter vraag ik aan Thijs of hij nog een tip heeft voor een jonge creatief. Hij vertelt over zijn recente wereldreis en hoe een break soms de beste vorm van inspiratie is, want je moet geen reclame maken om het reclame maken. Dat komt goed uit, want morgen is onze entreepas niet meer geldig en zit er maar een ding op: het strand. En de enige creatieve input die ik dan nog moet geven is hoe ik zo min mogelijk zand op mijn net ingesmeerde benen krijg.
Florian Hollander is creative intern bij Cheil Worldwide Amsterdam.
Lees alles over het 62ste Cannes Lions Festival in het Cannes Lions 2015 dossier van Adformatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!