In 2011 maakte MediaMonks Films furore met de Desperados Experience. Sindsdien was de filmdivisie van MediaMonks verantwoordelijk voor succesvolle interactieve films in opdracht van onder meer DDB & Tribal – zoals KLM Claim your place in space -, 72andSunny en SMFB. Andere veelbekroonde projecten waren Nitrocharge Your Game voor adidas, Night Walk in Marseille (Google) en 7 Days of Rain (Geox).
Noor van Geloven (38, links op de foto) werkte eerder onder meer voor KesselsKramer, 100% Halal en Strawberry Frog, waar zij filmprojecten leidde voor klanten als Emirates Airlines, Diageo en Bavaria.
Gevraagd waarom ze overstapt naar MediaMonks Films, zegt ze: ‘Het hart van alle campagnes is tegenwoordig digitaal en ik geloof in de kracht van storytelling door middel van de koppeling van digital en high-end filmproductie. Je start al vanuit een digitale mindset. Productioneel gezien is het veel technischer en ingewikkelder, er moet ook dynamische content in, dat maakt het voor mij heel interessant. MediaMonks groeit als een tierelier, ik vind het erg leuk om in deze fase in te stappen en mijn tien jaar traditionele productie ervaring in te zetten.’
Dat de rol van interactieve film steeds belangrijker wordt in campagnes, kan Rogier Schalken, hoofd MediaMonks Films (foto, rechts), alleen maar beamen. ‘Naast de traditionele tvc zie je dat er een stroming bij is gekomen die niet meer weg te denken is. ’
MediaMonks Films groeit. Het zeskoppige team van regisseurs en producers wordt snel uitgebreid, daarnaast telt de postproductieafdeling nu al 25 VFX artists.
Wat zegt het over de ontwikkeling van het vakgebied, dat interactieve films steeds belangrijker worden?
Schalken: ‘Sinds 2011 zien we de vraag naar interactieve films elk jaar toenemen. Maar ook de vraag naar online lineaire commercials neemt explosief toe. Dat komt ook doordat traditionele creatieven beter begrijpen wat er mogelijk is binnen film en online en er meer gebruik van maken omdat het bereik veel groter is - ze zien wat het doet, dat soort campagnes. Ik denk dat het een stroming is die erbij is gekomen en die blijft. Het zal de tvc [tv-commercial] niet vervangen. Vaak wordt een tvc samen met een interactieve film gemaakt, beide door dezelfde creatieven bedacht.
Waarin onderscheidt MediaMonks Films zich van ‘traditionele’ commercialproductiebedrijven?
Schalken: ‘Het is natuurlijk allemaal non-lineair en daarom werken op grote projecten standaard een interactive director en een film director samen. Je hebt als opdrachtgever, als creatief van een bureau, dus te maken met twee in plaats van één regisseur: één voor de digitale component en één voor film. Zo hebben we het ook gedaan bij grote projecten zoals 7 Days of Rain, Nitrocharge en KLM Space; stuk voor stuk concept gedreven maar ook interactieve films. De scope van zulke projecten is ook zo groot dat je iemand moet hebben met de focus op film en iemand met de focus op digitaal, want in feite heb je het over twee parallel lopende producties. Wat ons ook onderscheidt van andere producenten is dat onze regisseurs omringd worden door 200 digitaal denkende mensen – designers, coders, flashers; alles zit hier.’
Waarom trek je een ‘traditioneel’ opgeleide producer aan als Executive Film Producer?
Schalken: ‘Het produceren van de film op de set an sich is niet heel veel anders, we zochten iemand met veel kennis en voor ons is belangrijk dat Noor veel internationale ervaring heeft. Ze heeft veel grote shoots gedaan over de hele wereld. En ze heeft ook nog eens ervaring met geïntegreerde - interactieve - projecten.'
Kunnen bureaus MediaMonks Film ook inschakelen voor ‘gewone’ tv-commercials en andere niet-interactieve filmproducties?
Schalken: ‘Onze focus ligt op de interactieve film, maar we hebben nu ook een aantal tvc’s lopen. Dus het antwoord is ja. We worden vaak gevraagd om een interactieve productie in combinatie met een tvc. Wat ook steeds vaker gebeurt is dat een deel van een interactieve film naar een 30 seconden tvc gesneden wordt. Ik denk dat de kwaliteit van de regisseurs voorop staat. Daar begint het mee.’
Wat is de volgende stap?
Schalken: ‘We richten ons vooral op Los Angeles, waar MediaMonks na de zomer een vestiging opent. We hebben al een aantal projecten lopen in Amerika voor leuke merken waar ik niks over mag zeggen. De kennis die we in Europa hebben opgedaan kunnen we daar goed gebruiken, want ook daar zien we de vraag toenemen.’