Premium

(INTERVIEW) Hoe Jeroen de Korte associate creative director werd in New York

Op 1 juni begon Jeroen de Korte als associate creative director bij Publicis Kaplan Thaler in New York. Zelf geregeld en hij is niet van plan daar snel weer weg te gaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tot zijn vertrek was Jeroen de Korte freelance copywriter en daarvoor werkte hij onder meer bij DDB, JWT en Publicis in Amsterdam voor opdrachtgevers als de Hartstichting, KitKat, MINI en FBTO. Dat leverde hem verschillende nominaties en prijzen op, in binnen- en buitenland. Sinds 1juni is hij associate creative director bij Publicis New York op klanten als Vicks ZzzQuil, Crest, Tri Honda Dealers en Citi Bank.

Wilde je dit al lang, en specifiek naar New York, of had het overal buiten Nederland kunnen zijn?

‘Ik wilde specifiek naar New York. De stad heeft me altijd al aangesproken. Ik heb er tijdens mijn academietijd een half jaar kunnen studeren aan de School of Visual Arts. Sindsdien bleef het altijd knagen. Ik bleef benieuwd hoe werken en leven me hier zou bevallen. Ik ben gaan freelancen om ruimte te creëren om hier heen te gaan, bureaus te spreken en uit te vinden wat de mogelijkheden voor mij waren. Het is wel allemaal veel sneller gegaan dan ik van tevoren dacht.’

Ben je alleen gegaan en waar woon je nu ?

‘Ik ben in mijn eentje vertrokken. Het is toch iets wat ik vooral zelf heel graag wilde. Ik heb een heel fijn appartement in Williamsburg, Brooklyn. Prima te doen met de fiets naar Manhattan.’

Was je klaar met de Nederlandse reclamewereld?

‘Nou, klaar met de Nederlandse reclamewereld is overdreven, maar ik was wel toe aan een nieuwe stap. Ik heb meer dan tien jaar bij Amsterdamse bureaus gewerkt en ik wilde altijd al internationale ervaring opdoen. Dat is de belangrijkste reden dat ik hier ben. Ik wil een hoop leren en een betere creatief worden.’

Hoe heb je het aangepakt, hoe kwam Publicis NY op je pad? Was het moeilijk om er tussen te komen ook?

‘Ik ben in oktober en november 2013 naar de US gegaan om uit te vinden of het mogelijk is om hier te gaan werken. Zowel in New York als in San Francisco en Los Angeles heb ik met bureaus gesproken. Ik kwam er achter dat het eigenlijk helemaal niet onmogelijk was. Ik werd enthousiaster ontvangen dan ik dacht. Een vriendin van mij werkte als art director bij Publicis New York en had het daar erg naar haar zin. Ze vroeg mij of ik haar partner wilde worden. Het bureau wil een creatievere koers varen en investeert flink in internationale mensen. Omdat ik in Amsterdam voor Publicis heb gewerkt ging de overstap qua visum heel gemakkelijk.’

Wat valt je nu al op, wat zijn je eerste indrukken?

‘Het valt me op dat de lat best wel hoog ligt. De wil om goed werk te maken is groot. Er zitten heel veel getalenteerde, internationale creatieven hier. Dat maakt de sfeer heel interessant. Het is een fijne club. Verder valt het verschil in grootte natuurlijk op. Grotere klanten, grotere budgetten en een groter publiek.’

Is het wennen?

‘Dat valt op zich wel mee. In de eerste weken is het vooral een hoop geregel. Het is allemaal iets minder gestructureerd dan in Nederland, je wordt meer in het diepe gegooid. Daarnaast is het ook een enorm bureau, dus het duurt even voordat je weet hoe het allemaal in elkaar steekt. Maar dat gaat inmiddels wel redelijk goed.’

Hoe lang hoop je te blijven?

‘Zo lang als ik het hier naar m’n zin heb. Ik kan me voorlopig nog niet voorstellen dat ik het hier al snel zat wordt. Dus ik hoop dat ik hier nog wel even zit.’

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie