Ik kan er natuurlijk niet om heen om deze versie van inhaakdinsdag aan de Elfstedentocht te wijden. Vorige week werd hierover een interessante discussie in gang gezet door Jort Kelder tijdens een uitzending van DWDD. Zijn punt: hoe verderfelijk is het eigenlijk dat het laatste stukje cultureel erfgoed nu ook door de commercie afgepakt wordt. Unox heeft de tradionele nieuwjaarsduik al gekaapt – en dat zelfde dreigt dus ook te gebeuren met de Friese Elfstedentocht. Guerrilla– en social media guru Cor Hospes reageerde in zijn blog op Mootz als door een bij gebeten.
“Kennelijk heeft sportheld Jort te lang in een kelder in het wereldwijze Nigtevegt gezeten, want Unox sponsort al sinds 1997 (het jaar van de laatste Elfstedentocht) de KNSB. Aldus ondersteunt ‘de worstenmaker’ zowel KNSB Toertochten als professionele wedstrijden op natuurijs, zoals het NK Natuurijs en de Natuurijs Klassiekers.
Daarnaast ondersteunt Unox de KPN Junior Schaatsclub. Dus Jort, wat lul je nou! Unox bemoeit zich al jarenlang met sport. En als Unox dat niet doet, doen anderen dat wel.”
Het punt van Cor: er is bij Unox sprake van een oprecht commitment aan de schaatssport. Ze laten zich niet alleen zien tijdens een groot evenement als de Elfstedentocht, maar dragen bij aan hele schaatssport. Dat geeft ze een license to operate.
Ik ga wel mee in die redenering.
Relevantie en geloofwaardheid, daar gaat het om. En natuurlijk om creativiteit en impact.
Vandaag stonden er in De Telegraaf al twee 1/1 pagina inhakers. Eén van De Telegraaf zelf en één van Chocomel. Van beiden ben ik niet echt onder de indruk. De uiting van de Telegraaf is wel erg obligaat (“Het land van Bartlehiem en Bonkervaart, spruitjestelers en ijspegels in de baart. Van wind tegen, wind mee, stempelen bij de Dokkumer Ee. Bevroren tenen, afzien en verdriet. En elk jaar bij de eerst vorst. Komt ie d’r wel of komt ie d’r niet).
De uiting van Chocomel lijkt in grote haast te zijn gemaakt en is nogal rommelig: gezocht wordt de oudste deelnemer aan de Elfstedentocht. Die krijgt dan Erik Hulzenbosch als personal coach en een prachtige hotelkamer. Er lijkt in alle haast ook veel discussie te zijn geweest over de impact van de uiting. Want: in de heading staat met grote letters ‘Gezocht, de oudste deelnemer van de Elfstedentocht 2012. Op het allerlaatst lijkt er nog een extra kader te zijn toegevoegd met als titel: Gezocht, de oudste schaatser met een startbewijs. Dan is er nog een Chocomel beker in 'geknald' en een logo van het merk. Zo moet het dus niet.
Of het nu wel of niet mag: ik denk dat je drie keer moet nadenken voordat je inhaakt op de Elfstedentocht. Los van de gevoeligheid die toch wel is ontstaan door het punt van Kelder, moet je van goede huize komen om relevant en impactvol te zijn. Inhaken is bedoeld aandacht en extra sympathie te genereren voor je merk. Dat lukt niet als je een van de velen bent. En dat gaat ongetwijfeld gebeuren. En het lukt al helemaal niet als je geen verrassende, originele en goed gemaakte inhaker maakt. De Telegraaf en Chocomel laten zien hoe het niet moet. Vestig ik als laatste de aandacht op een aardige uiting die de bekende twitteraar ‘SuperJan’ (partner van Bennink Bicker Caarten) rondstuurde. Gemaakt door eveneens twitteraar Art_Dictator: de Unox Knakschaats
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!