Horeca en retail laten grote mobiele kansen onbenut

Potentiële klanten van brick 'n mortars maken steeds intensiever en vaker gebruik van mobile devices tijdens het shoppen. Volgens een recent onderzoek zijn 41% van aankopen waarbij de smartphone een rol speelt buitenshuis en zijn 81% van deze aankopen van spontane aard (The New Multi-sceen World, Google 2012).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een no-brainer voor brick 'n mortars zou je denken. Niets is minder waar... er zijn nog maar amper merken die lokaal relevant zijn en shoppend voetverkeer de winkel in leiden. Dit terwijl location based marketing komende jaren de key traffic driver voor retailers zal worden. Consumenten zijn namelijk niet alleen massaal lokaal naar je op zoek, maar converteren ook in een korter tijdsbestek.














(Most important retail tasks for mobile users, Google 2012)

Ook voor horeca wordt mobiel een steeds belangrijker kanaal. In juni 2012 schreef ik daarom al eens over . Naar aanleiding hiervan hebben Mobile Search Company en Koninklijke Horeca de handen ineen geslagen om de rol van mobile in de hospitality customer journey en de mobile status van hoteliers in kaart te brengen. Vandaag enkele eerste inzichten uit dit onderzoek.

55% heeft geen mobiele website

Uit een analyse van 64 bekende hotel(keten)s in Nederland blijkt dat 55% van de onderzochte hotels nog niet over een mobiele website beschikken. Dit terwijl uit een recent onderzoek van KPMG (2012) blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlandse hotels heeft te kampen met een krappe liquiditeit, voornamelijk door de hoge kosten van intermediairs als Booking.com of Expedia.nl. Merkwaardig is dat uit datzelfde onderzoek blijkt dat 75% van de onderzochte hotels om exact deze reden voorgenomen heeft om meer boekingen via de eigen website te genereren.

72% is lokaal niet zichtbaar

Uit diezelfde analyse blijkt dat slechts 28% van de onderzochte hotels werken aan hun mobile search presence. Het overgrote deel hiervan zet dit echter nog niet location-based in en is daarmee niet optimaal relevant voor potentiële klanten 'on the go'. Zelfs wanneer je op 100 meter van een van de onderzochte hotels op de smartphone een relevante zoekterm bij Google intikt, zijn zij niet zichtbaar en kapen de dure intermediairs traffic en leads weg.

Hoteliers laten mobiel links liggen

Het gros van de hoteliers laat mobiel volledig links liggen, terwijl er kansen te over zijn om potentiele klanten ‘on the go’ te vangen in hun zoektocht naar het dichtsbijzijnde geschikte hotel. Zo worden er door Google alleen al 673.000 mobiele zoekopdrachten per maand met daarin ‘hotel’ verwerkt in Nederland. De consument is er klaar voor, maar zoals de eerste inzichten ons vertellen: de merken blijven helaas achter.

Dezelfde trend zien we echter niet alleen in de horeca, ook retailers blijken nog maar amper location based marketing in te zetten. Dit terwijl bricks ‘n mortars het meest krachtige kanaal is van retailers en consumenten de smartphone tijdens het offline shoppen steeds intensiever gebruiken. Probleem lijkt echter dat er nog geen bewustwording is, waardoor zowel horeca als retail grote mobiele kansen nog onbenut laten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie