NPO1, 2 en 3 gingen in week 40 weer wat richting het niveau van dit voorjaar, met een aandeel van 24,1 (was 22,4 in week 39). Dat was met name te danken aan de goede score van NPO3 dat in die week de Champions League-wedstrijden uitzond.
De SBS-zenders bleven op 19,4 procent, de BrandDeli-zenders moesten behoorlijk terug in aandeel met een daling van 1,7 procent naar 8,2.
Marktleider RTL4 leverde iets aan aandeel in (-0,2) en ging naar 22,1. NPO1 zag het aandeel met 0,4 procent dalen naar 13,9 procent. SBS6 steeg 0,2 procent naar 8,6. NPO3 was vierde zender en steeg van 4,7 naar 7,0.
Best bekeken
Best bekeken programma van de week was wederom The Voice of Holland met 1.147 miljoen kijkers. Dat is iets minder dan in week 39. Nieuwe Buren en Studio Sport Eredivisie staan ook weer in de top 3.
Uitgesteld kijken
Flikken Maastricht (NPO 1) blijft ook in week 40 de favoriet bij uitgesteld kijken, met net iets minder kijkers dan de week ervoor: 269.000 kijkers. Expeditie Robinson is nu tweede met 237.000 kijkers, voor Nieuwe Buren volgt met 236.000 kijkers.
Adformatie biedt vanaf nu wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.