Apple, het bedrijf, het merk is leidend, niet de consument!
Vanuit de sterke en eenduidige visie van Steve Jobs werden telkens spraakmakende producten ontwikkeld, daarbij was consumentonderzoek niet altijd leidend.
Wel liet Apple de concept producten in een vroeg stadium intern testen op gebruiksgemak en begrijpelijkheid.
Vergis je niet ook Apple haalde niet altijd succes zoals met de Apple Cube.
Innovatieve merken leiden naar zeer grote beurswaarde!
De huidige stand van de beurswaarde laat wel zien dat Apple intussen een van de allergrootste bedrijven is.
Het vanaf het begin consistent bouwen aan het merk heeft naast de innovatieve gaven zeker hier sterk aan bijgedragen.
Het succes zit in het detail!
Jobs en de zijnen hadden altijd veel oog voor detail. Hun perfectionisme zorgde er voor dat de Apple producten goed werkten.
Weet hoe je iets nieuws moet introduceren!
De showman Steve Jobs wist er altijd een prima show van te maken als Apple iets nieuws introduceerde.
En de maanden ervoor werd het "nieuws" altijd flink gehyped om media en mensen erg nieuwsgierig te maken en na de introducties kwam de hype pas echt op gang.
Leiderschap als het belangrijkste cultuurelement!
Steve Jobs bleek van nature een sterke leider en wist bedrijf en medewerkers makkelijk enthousiast te krijgen.
Daarmee heeft hij een uitgesproken cultuur ontwikkeld van ruimte voor creativiteit, succes, samenwerken en zelfs (af en toe) mislukkingen.
Strategisch vernuft door het creeeren van nieuwe categorien!
Met de Ipod was Apple weliswaar niet de eerste, maar de Iphone en recent de Ipad zijn breaking nieuwe productcategorien welke ook meteen wereldwijd bleken aan te slaan.
Technologie gecombineerd met Design!
Vanuit de visie dat de machine in dienst staat van de mens en daarnaast techniek erg ook goed uit kan zien, heeft Apple een succesvol verbond gesloten tussen design en techniek.
Waarbij het gebruiksgemak voor gebruikers voorop stond. "Design is how it works".
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!