In dit artikel onthul ik de 4 grootste valkuilen voor het verlies van deelnemers, bied ik praktische oplossingen voor het behoud ervan en deel ik gerelateerde benchmarks.
Valkuil #1: Inhoud en verwachtingen komen niet overeen
Men heeft altijd bepaalde verwachtingen bij de inhoud van je webinar. Deze vormen zich naar aanleiding van de promotie die je doet en deze zal je dan ook zorgvuldig moeten doen. Zorg vervolgens dat je de verwachtingen waarmaakt tijdens het webinar, want een deelnemer die niet krijgt wat hij verwacht zal zijn tijd niet langer willen verdoen. Er zijn 2 manieren om valkuil #1 te ontlopen:
- Schrijf de promotiematerialen gelijktijdig met de inhoud van je webinar;
- Vraag in het registratieformulier of op de landingspagina naar de verwachtingen van deelnemers.
Met deze tips zorg je ervoor dat verwachtingen en inhoud op één lijn zitten. Bovendien kan de inhoud naar aanleiding van input van deelnemers nog tijdig worden aangepast.
Valkuil #2: De kwaliteit van de spreker en de powerpoint zijn onvoldoende
De presentatievaardigheden van een webinarspreker zijn erg belangrijk. Bij een fysiek evenement loop je niet zomaar weg, maar online zullen de kijkcijfers een vaart naar beneden nemen wanneer je een saaie of langzame spreker bent. Ook het voorlezen van een script of de powerPointslides maakt een slechte indruk. Is presenteren niet jouw sterkste eigenschap? Maak je geen zorgen, er zijn oplossingen:
- Schrijf de verschillende webinaronderdelen uit in een script;
- Houd meerdere dry-runs in een setting vergelijkbaar met die van het live webinar;
- Vraag ondersteuning van een professional.
Blijft het desondanks toch lastig? Je kunt natuurlijk altijd nog een collega voor de camera zetten of een spreker inhuren.
Als spreker is het verder altijd goed om te letten op de inhoud van de powerpointpresentatie. Deelnemers vinden het vervelend wanneer er teveel tekst op de slides staat. Houd altijd in gedachten dat de spreker het verhaal is, en de powerpoint de ondersteuning.
Valkuil #3: De introductie en timing zijn slecht
De eerste 30 seconden zijn cruciaal om de aandacht van je deelnemers te trekken. Benoem in dit tijdsbestek daarom dé reden waarom jouw webinar de moeite waard is om bij te wonen, oftewel: “what in it for them”? Voor een pakkende introductie let je goed op het volgende:
- Deelnemers staan doorgaans pas open voor informatie over jouw organisatie aan het eind van het webinar, begin hier dus niet mee;
- Leg de belangrijkste functionaliteiten van het webinar uit binnen 1 minuut;
- Begin niet meer dan 3 minuten te laat, stel deelnemers op de hoogte wanneer dit onverhoopt toch gebeurt.
Op de afgesproken tijd eindigen is ook belangrijk. Een goede timing is net zoals presenteren, vooral een kwestie van oefenen. Daarbij kan je de inhoud van je presentatie voor de zekerheid zo aanpassen, dat de minst belangrijke punten als laatst worden behandeld. Deze kunnen bij tijdgebrek dan worden overgeslagen.
Tip: Bied je achteraf het webinar on-demand aan? Vertel dit dan pas aan het eind van je webinar, anders is de urgentie om live aanwezig te zijn deels verdwenen.
Valkuil #4: Er is niet nagedacht over interactie
Interactie creëert betrokkenheid en zorgt daarmee voor het behoud van je deelnemers. Het is belangrijk om interactie altijd in te zetten met een doel. Op deze manier kom jij meer over je deelnemers te weten, en zij over jou. Webinars bieden talloze mogelijkheden tot interactie zoals de chat, polls, call2actions en de enquête. Denk bij de ontwikkeling van je inhoud al na over interactiemomenten, zodat deze een logisch geheel vormen.
Benchmarks: wat mag je verwachten?
100% van je deelnemers behouden gedurende je webinar is onrealistisch. 75-85% is een reëlere doelstelling, mits je rekening houdt met bovenstaande valkuilen en oplossingen.
Kortom…
De 5 belangrijkste take-aways om webinar deelnemers tijdens de uitzending te behouden zijn:
- Creëer verwachtingen over de inhoud en maak deze waar tijdens je webinar;
- Oefen je presentatie veelvuldig voor een aantrekkelijk verhaal;
- Een sterke introductie en een goede timing zijn erg belangrijk;
- Doelbewust interactie inzetten zorgt voor het behoud van je deelnemers;
- 75-85% van de deelnemers behouden tijdens je webinar is een realistische doelstelling.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!