Dat blijkt uit de jaarcijfers televisie 2014, in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49, aangeleverd door GroupM. Verder was het Eurovisie Songfestival in 2014 zeer populair, zit NPO3 in zwaar weer, is Fox (het open kanaal) procentueel de grootste stijger in marktaandeel en is de groei van SBS6 bescheiden.
NPO1
Een vergelijking tussen 2013 en 2014 is als het om de tv-marktaandelen gaat lastig, omdat 2013 geen grote (sport)evenementen had en in 2014 de Olympische Winterspelen en het WK voetbal op het programma stonden. NPO1 heeft daarmee veel marktaandeel gewonnen (+24,2%-punten over de gehele dag en marktaandeel van 15,9 en+ 28,7%-punten en aandeel 17,5 in het avondtijdvak (18.00-24.00 uur).
Maar als de evenementen er niet waren geweest, dan is duidelijk dat NPO1 het niet geweldig doet. In de periode januari-mei kwam NPO1 op 16,4% uit, maar vanaf eind augustus komt de publieke zender niet verder dan 13,3% gemiddeld in het avondtijdvak. Dat is lager dan in 2013.
NPO1 in vergelijking met 2012
Kijken we nog even naar de cijfers van 2012 (ook een evenementenjaar voor toen nog Nederland 1) dan zien we dat het marktaandeel van NPO1 over de gehele dag 1,9%-punten gedaald is en in het avondtijdvak licht gestegen: 0,6%-punten.
NPO3
Met name NPO3 kreeg in 2014 klappen, zoals al aan het begin van het jaar duidelijk werd. Het marktaandeel daalde in de avonduren zelfs bijna 30%-punten ten opzichte van 2013. Het Champions League-voetbal heeft NPO3 in 2014 nog enigszins gered, maar ook daar kan de zender binnen afzienbare tijd niet meer mee scoren, omdat de rechten voor die wedstrijden volgend najaar in handen zijn van SBS/Sanoma.
SBS
De SBS-zenders wonnen in 2014 nauwelijks. SBS6 zat wel in de lift (+6%-punten ’s avonds), maar – ondanks de ook goede marktaandelen van Veronica in het laatste kwartaal van afgelopen jaar – daalde het gezamenlijke aandeel licht: van 20,1 naar 19,9%-punten in het avondtijdvak. De vierde zender SBS9 die op 1 januari begonnen is, moet meer tegenwicht geven in 2015.
RTL
Marktleider RTL4 had nauwelijks last van de sportevents op Nederland 1. In 2014 bleef de zender redelijk stabiel en over de gehele dag zelfs precies gelijk. Wel presteerde vooral RTL7 over het gehele jaar minder.
Fox
Procentueel was de open zender van Fox de grootste stijger in marktaandeel in 2014. In het avondtijdvak groeide dit 200%-punten van 0,3 naar 0,9. De betaalzender Fox Sport Eredivisie deed het slechter dan het afgelopen jaar. Dat geeft ook een indicatie over het abonneebestand.
BrandDeli
Het sinds dit jaar actieve BrandDeli (Discovery, VIMN, FOX) kwam in het avondtijdvak met alle zenders uit op een aandeel van 7,0% (was 6,9 in 2013).
HDR
Belangrijk om te vermelden is dat het aandeel HDR (harddisk recorder) in de lift zit. In het avondtijdvak was er een groei van 22,2%-punten van 4,5 naar 5,5. In 2012 was het nog 3,6.
Best bekeken
Dat de top van de kijkcijferranglijst vol staat met WK-wedstrijden is geen verrassing. Zonder het voetbal blijkt dat NPO1 ook op nummer 1 staat met de finale van het Eurovisie Songfestival (NPO1). Dat werd 2.146.000 keer bekeken.
Kijktijd
De kijktijd is in 2014 licht gegroeid ten opzichte van 2013. Over de gehele dag 1,23% naar 173,2 minuten en in het avondtijdvak 2,09% naar 114,5 minuten.
Adformatie biedt wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.