Zijn er nog tijdschriften die wel goed scoren? Jawohl: Brand Eins!
Brand Eins is in 1998 gestart onder de naam Econy. De launching editor was Gabriele Fischer, die haar sporen in de zakenpers reeds verdiend had als adjunct bij Manager Magazin. Econy was een tijdsgenoot van Wired, Business 2.0 en Fast Company; Amerikaanse business-magazines met een rock & roll-mentaliteit die veel schreven over de nieuwe economie en zijn hoofdrolspelers. Maar het Duitse maandblad koos een compleet eigen stijl. Terwijl iedereen zich op versnelling richtte, zette Econy bewust beschouwing en vertraging op papier. Zelfs de vormgeving (Mike Meiré) was daarop gericht. Waarschijnlijk beseften de makers dat ze de kracht van drukwerk moesten benutten, juist in een nieuw tijdperk van snelle media.
Spiegelgruppe, de uitgever van Manager Magazin en Econy, besloot echter al snel de nieuwkomer te saneren. Waarop de makers de sprong naar het ondernemersschap waagden en het blad op eigen initiatief voortzetten onder het label Brand Eins. De eerste vijf jaar moest er geld bij. Maar Brand Eins stapte niet in de val waar de meeste zakenbladen in terecht kwamen. Geen lifestyle katernen, geen bijlagen met gesponsorde bedrijfsreportages, en vooral geen advertorials. Wel dieper gravende journalistiek, verrassende reportages en interviews met mensen die aan de basis van belangrijke ontwikkelingen hebben gestaan. Het blad won daardoor een groeiende kring fans bij lezers die serieuze interesse hebben in de economie en de zakenwereld.
Terwijl andere bladen lezers verloren, groeide het abonneebestand van Brand Eins geleidelijk. Liefhebbers betalen nu een slordige tachtig euro per jaar voor twaalf exemplaren; buitenlandse abonnees zijn iets meer kwijt. Het blad is sinds een jaar of vijf winstgevend, al komt dat ook doordat de uitgever zijn bladenkennis aan derden verkoopt. Brand Eins Wissen maakte van 2002 tot 2006 het gesponsord kwartaalblad McK voor de Duitse vestiging van McKinsey. De uitgeverij publiceert regiogidsen onder de titel Neuland, jubileumboeken voor oa BBDO en bedrijfsbladen voor Siemens. Brand Eins Wissen is bovendien actief als consultant en organisator van events. Alles in het teken van kennisoverdracht.
De optelsom is dat Brand Eins steeds meer abonnees krijgt, in een tijdperk waarin de meeste uitgevers hun lezers zien weglopen. Het blad passeert dit jaar het honderdduizend-plafond. En adverteerders vinden het format aantrekkelijk. Gabrielle Fischer kreeg daarom begin dit jaar de Stella Award van de Arbeitskreis Mittelständischer Verlage in Duitsland. Wat mij nou intrigeert: zijn er meer Nederlandse abonnees van dit blad, en wordt het niet eens tijd dat een Nederlandse uitgever een licentie neemt? Of is er geen ruimte in de markt?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!