Zeeman kleurt deze week van geel naar groen. Converse kent als geen ander de millennial generatie en weet deze ook te raken. En Wehkamp verhoogt het engagement met de domme fouten van haar achterban.
Zeeman kleurt van geel naar groen.
Zeeman begrijpt dat er meer achter een merk schuilt dan alleen haar producten. Afgelopen week publiceerde zij daarom het boek “26 puntjes van kritiek”. Hiermee laat Zeeman zien open te staan voor de achterban en niet bang te zijn de dialoog aan te gaan. Zeeman verzamelde klachten van consumenten en ging hierover het gesprek aan.
Het geel van Zeeman maakt langzaam plaats voor groen. Dit betekent niet dat Zeeman z'n logo bij gaat kleuren, wel z'n verhaal. Zeeman positioneert zich nadrukkelijk als een merk dat met zorg omgaat met doelgroep en het milieu.
Op iedere gestelde vraag reageert Zeeman met een milieubewust antwoord. Of het nu gaat over het verdwijnen van plastic tasjes in de winkels, het besparen van energie of het recyclen van materialen.
De kringloopeconomie zorgt ervoor dat negatieve aspecten zoals afval omgezet worden in iets positiefs. Zo geeft Zeeman aan niet alleen te geven om z'n klanten, maar alle mensen. De open manier van communiceren zorgt voor transparantie. Daarnaast geeft Zeeman niet verkochte producten weg aan goede doelen. Veel meer MVO gaat het niet worden.
De huidige maatschappij omarmt het maatschappelijk verantwoord ondernemen en Zeeman pakt dit met beide handen aan. Ook online slaat dit aan. Zeeman is hiermee de online winnaar van de afgelopen week met een engagement stijging van meer dan 330%.
Converse weet de millennial generatie te bereiken met overlijden van Cody Cohen.
Ook deze week toonde Converse weer aan de millennial generatie door en door te kennen. Nieuwe tijden komen met nieuwe apps en nieuwe idolen. Juist door de jonge leeftijd van de doelgroep en hun idolen komt een overlijdensgeval alleen maar harder aan. Vorige maand overleed het 13-jarige ‘millennial idool’ Cody Cohen door een tragisch auto ongeluk. En deze week eerde Converse hem met #codyday. De achterban van Converse volgde massaal.
#codyday
Nu is het een gegeven dat het overlijden van idolen gepaard gaat met extra (media) aandacht. Maar wat Converse deed, geeft blijk van een kennis van de doelgroep. Helden worden niet meer gemaakt door grote tv-zenderbazen of de familie Endemol. De jongste online generatie creëert namelijk z'n eigen helden door middel van likes, shares en comments. Cody Cohen was een van hen, maar was voor velen (niet millennials) toch onbekend. Hij wist 470.500 fans te verzamelen op de App musical.ly.
Voor wie nog met een bord op schoot naar Linda de Mol kijkt: Musical.ly is een iphone app waarmee je zelf muziekcompilaties kan maken. Je combineert snelle switches met eigen beelden en vaak bekende muziek. Daarmee doe je mee aan contests en kun je populariteit winnen. Iedereen is producer en viewer.
Converse toont ware kracht door mee te liften op de populariteit. Het merk eert de millennial helden en krijgt online met gepaste munt terugbetaald met een engagement stijging van 125%. Dit maakte Converse een van de best presterende merken van de afgelopen week.
Wehkamp moedigt de verliezers aan.
Wehkamp weet op geheel eigen wijze online te scoren. Zij zetten in de aanloop naar Pasen de faalhazen in hun achterban extra in de spotlight. Iedereen kan wel een leuke blunder vertellen. Van jezelf, of nog liever, van een ander. Of het nu gaat om een mobieltje in de toiletpot of een intiem berichtje naar de verkeerde persoon. Wehkamp moedigt haar fans aan om hun grootste ‘mobiele blunders’ te delen. Wie dat doet kan een Samsung S7 met Gear VR winnen. Wehkamp scoort hiermee een derde plaats met een engagement stijging van 115%.
Wehkamp gaat de Samsung VR (virtual reality) bril verkopen en weet dit in te leiden met een ludieke actie. Jouw grootste blunder in ruil voor een kans op de laatste Samsung gadget. Het succes van deze actie geeft aan dat de oude, vertrouwde winactie het nog steeds goed doet.
Wil je meer weten over Social War? Kijk op www.iizt.com
REMARK: Social War meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!