Een maand geleden deed oud-topvoetballer Eric Cantona een oproep: wanneer meer dan 10.000 Britse supporters hun liefde zouden verklaren aan het Franse biermerk Kronenbourg 1664, zou Cantona het Kanaal overzwemmen.
Will Cantona swim the Channel? | #LeBigSwim | Kronenbourg 1664
En wat vooraf schier onmogelijk leek, bleek toch uit te komen. Via #LeBigSwim konden fans hun steun betuigen, op de hoogte blijven en extra content bekijken.
Wie de online film bekijkt, komt er al snel achter hoe serieus de oversteek is. De film begint met een shot van Cantona, die een korte speech houdt voordat hij aan zijn zwemtocht begint. Voorzien van een ‘epische' soundtrack rent Cantona het water in en zwemt hij tot een luxueuze jacht, waar hij de overtocht vervolgt in een warm bubbelbad.
In de extra film die Kronenbourg publiceert komt de Franse voetballer – die ooit furore maakte bij Manchester United – uiteindelijk aan in Groot-Brittannië en wordt hij opgevangen door de nodige pers. Ogilvy & Mather nam een risico door de campagne te voorzien van een duidelijk sarcastische ondertoon, maar door de goede executie - en de nodige zelfspot - blijft het humoristisch.
Cantona Swims Channel | #LeBigSwim | Kronenbourg 1664
Le Finish | #LeBigSwim | Kronenbourg 1664
Credits
Client: Kronenbourg
Title: “Le Big Swim”
Brand Director: Ifeoma Dozie, Mainstream Beers, Heineken
Agency: Ogilvy & Mather Group UK
Account Director: Harriet Harrison
Account Manager: Joey Grigg
Creative Director: Gerry Human
Copywriter: Simon Lotze
Art Director: Miguel Nunes
Planner/CSU director: Tara Austin
Agency Producer: Ruth Darsow
Media Agency: Starcom Mediavest Group
Media Planner: Clare Street
Production company: Stink
Director: Ivan Zacharias
Audio Post-production: Sound Square
Post-production: Universal Production Partners