Er was eens een Storytelling Academy...

Cannes Lions Festival had dit jaar voor het eerst een Academy voor Storytellers en stelde de deuren open voor 3 Jonge Honden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Jasper Vierboom

Janna Stolp, Lesley Jutte en ik hadden de eer om deel te nemen aan deze eerste editie. Naast de gebruikelijke Creative Academy, PR Academy en Planner Academy was dit volgens Mary Lee Copeland (storyteller expert en advertising maven) een logische volgende stap. Verhalen werden altijd al verteld maar nog nooit hebben verhalen zich met zo&;n hoge snelheid verspreid als de tijd waarin we ons nu verkeren. Omdat verhalen zich nu als een lopend vuurtje verspreiden is het handig om te weten waarom deze verhalen gedeeld worden en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de mooie verhalen minder snel doven.

Met niemand minder dan de inspirerende Keith Reinhard (Chairman DDB Worldwide) als decaan van de groep van 25, gingen we van start. De eerste vraag werd gesteld door Mary Lee Copeland. Wat is een verhaal? 25 internationale jonge creatieven en geen antwoord. Hoe zou jij een verhaal in een paar woorden omschrijven? Geen antwoord zal hetzelfde zijn. Volgens Mary Lee Copeland is een verhaal "an emotional journey". Als je wilt levelen met een consument dan moet je op menselijk niveau praten, vanuit een gevoel waarin we ons allemaal kunnen vinden. Begin je verhaal daarom altijd met de status quo. Een alledaagse gebeurtenis zorgt ervoor dat de lezer of luisteraar begrijpt in welke situatie de hoofdpersoon zich verkeerd en kan zich daardoor beter inleven.

Daarnaast moet de kijker zich altijd iets afvragen. Zoals bij het klassieke verhaal van Roodkapje: wordt ze gered, ja of nee? Als consument wordt je dan getriggerd om het einde van het verhaal te achterhalen. De drang om mee te denken wordt dan plots veel groter. Een goed voorbeeld daarvan is de Intel campagne van Pereira & O&;Dell. PJ Pereira himself kwam ons handige tips geven over non-lineaire storytelling. Niet alleen een verhaal zenden, maar mensen via verschillende kanalen input laten geven in het verhaal waardoor het verhaal een andere wending kan krijgen. Volgens mij de soort storytelling waarop onze toekomst gebouwd wordt.

Van Ben Priest (Co-Founder en Executive Creative Director van Adam&EveDDB) kregen we een kijkje in de John Lewis Christmas commercials. Lineair storytelling pur sang. Je kunt het klassiek of oubollig noemen, maar dit is een verhaal dat iedereen op menselijk niveau aanspreekt. Of het je ontroerd of niet, je snapt het. Van Disney attractie ontwerper tot game designer tot creative director, elke les kwam op hetzelfde neer; wil je mensen meenemen in je verhaal, vertel het dan met je volle geloof en overtuiging. Dit is de enige manier waarop je mensen kunt inspireren om jouw verhaal te geloven. Er bestaat niet zoiets als één waarheid, dus dan kun je net zo goed jouw waarheid vertellen.

Kortom; blijf altijd je eigen waarheden delen, maar kijk goed met wie je ze deelt. Op deze manier kan één goed verhaal zich verspreiden in 1000 nieuwe verhalen. En ze leefden nog lang en gelukkig.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie