Tijdens het WK voetbal informeert Adformatie wekelijks over de stand van zaken met betrekking tot het adverteerdersgedrag. Dat gebeurt op basis van de analyses van GroupM.
Uit de analyses van de eerste week blijkt dat er iets meer adverteerders actief waren in de aanloop naar het WK dan bij het EK van 2012 en WK 2010. Het marktaandeel van Ster is met 42% (18:00-24:00u, doelgroep 20-49 jaar) nagenoeg hetzelfde als bij de start van de voorgaande twee toernooien.
Er waren in de aanloop veel acties van retailers en in de eerste week van het WK is de actiedruk vergelijkbaar met het EK 2012. Jumbo en Albert Heijn zijn de meest zichtbare merken tot nu toe. Evenals tijdens het EK 2012 verhogen de automotive adverteerders hun inzet ten opzichte van de periode voorafgaand aan het toernooi.
Super Dutch
De Super Dutch reclameblokken hebben niet geleid tot minder zapgedrag in vergelijking met de eerste wedstrijd van het Nederlands elftal in 2012. De eerste positie in het Super Dutch blok is ingekocht door Bavaria en dat is volgens Group M een goede keuze geweest.
Blokverloop in de blokken Spanje-Nederland:
NB. Indien er over grp's wordt gesproken, worden alle grp's op de doelgroep 20-49 jaar en obv 30” equivalenten bedoeld.