Eén van de mooiste vormen van niche-media, podcasts - 5 favorieten op een rij

Eén van de mooiste vormen van niche-media: podcasts. Vijf favorieten op een rij. Een podcast die schaamte op een podium zet en de toekomst van niche-marketing

De toekomst van media bestaat uit wereldmerken en niches. Alles wat daartussen zit verdwijnt. Want aan advertenties valt niet genoeg meer te verdienen en het publiek is steeds minder bereid te betalen voor algemene media. Aldus de conclusie van Ernst-Jan Pfauth na zijn interview met Derk Sauer in zijn recente podcast over media.

Of hij gelijk heeft, weet ik niet. Wel dat ik sinds kort razendsnel fan ben geworden van één van de mooiste vormen van niche-media: podcasts. Misschien komt het omdat ik tekstschrijver ben, maar dit medium heeft mijn hart gestolen. 

Storytelling (bij dit medium geval geen loos begrip), interviews, fiction, discussies, true crime, comedy, sport, politiek of geschiedenis, je kan het zo gek niet bedenken of er is een podcast van.

Adweek poneerde eind vorig jaar de stelling: ‘Why the conversional power of podcasting is the future of advertising.’ Hun argument is dat er weinig is wat zoveel impact heeft als een goed gesprek. Luisteraars van podcast zijn vaak 30 tot 40 minuten ultiem betrokken bij een onderwerp. En dat is een zeldzame wijze van engagement in een tijd van ultra gefragmenteerd, kortstondig mediagebruik. 

Ik ken nog maar weinig merken en adverteerders die er in Nederland serieus mee aan de slag zijn. Dat is jammer want je kan er ontzettend veel plezier van hebben.

Misschien dat deze column ze een beetje kan inspireren.

Een aantal van mijn favorieten hieronder om je net zo enthousiast te maken als ik ben.


Revionist History - waarheidsvinding

‘I think we are bad historians, something happens, we see it, watch it, remember it, file it away but than if you look back at what you filed away closely, you discover its all wrong.’ Dit is de introductie van Malcom Gladwell, host van Revionist History. ‘This show is my attempt to correct the record. Sometimes the past deserves a second chance.’  Knap stukje copy. Kwaliteitsjournalistiek van de bovenste plank. Zelfs visueel een podcast om van te smullen, check de geanimeerde episodes op de website maar eens. http://revisionisthistory.com 

Een podcast over media – journalistiek, media en technologie

Zeer vermakelijke ‘kroeggesprekken’ tussen de nerdy en ietwat bekakte Alexander Klöpping (Blendle) en de serieuze Ernst-Jan Pfauth over hun interesses in een podcast-format. Alles kan en komt aan bod.
Titels als ‘Klik hier voor mee tieten’ en ‘Hoe de NOS de Kristallnacht zou verslaan.’  zeggen genoeg. Quasi venijnige meningsverschillen en persoonlijke ontboezemingen met onderwerpen als: de bedreiging van Facebook instant articles voor de toekomst van kwaliteitsjournalistiek, de lol van Snapchat Spectacles, chatbots en nog veel meer. http://www.dagennacht.media 

Mortified – schaamte

Iets heel anders, want het aantal niches in podcasts is bizar groot. Mortified gelooft in de therapeutische waarde van het delen van je verhaal. Hoe? Door volwassenen voor een publiek van complete vreemden de inhoud van hun dagboek, liefdesbrieven of songteksten te laten delen.

Alles wat de puberteit tot de meest vreselijke periode van je leven maakt, passeert de revue: onzekerheid, kwetsbaarheid, liefdesverdriet noem maar op. Van supergrappig (‘I wrote poems about masturbation’) tot pijnlijk (‘Being alive should be fun.’) en alles daar tussenin. Share the shame, wat een mooie tagline. http://getmortified.com/podcast/

The Brief – content, marketing en media

In Nederland zijn podcasts nog relatief onbekend (alhoewel mijn zoon van 17 daar anders over denkt) maar toen ik even rondneusde, ontdekte ik dat online uitgever Wayne Parker Kent met hun tweewekelijkse podcastserie The Brief alweer bij episode 014 is beland. Had ik even gemist.

Ik ben random begonnen met de aflevering waarin hoofdgast Dries Poels, manager marketing communications van bol.com praat over merken bouwen in een veranderend medialandschap. Gasten als Jeroen de Bakker, Anna Nooshin en Xavier van Leeuwe gingen hem voor. http://podcast.wayneparkerkent.com


S.Town – documentaire in puzzelvorm

Binge-listening heeft een naam en het is een podcast-serie over de shit town Woodstock in Alabama. S.Town is een kruising tussen radio en theater in 7 afleveringen over het op feiten gebaseerde verhaal van John B. McLemore. De bekende Serial-producer Brian Reed neemt je mee in een zoektocht waarbij de waarheid achter een vermeende moord aflevering voor aflevering afgepeld wordt.

Een pracht van een verhaal over identiteit en vriendschap. HBO-kwaliteit in audio. Sommige podcasts zijn minder niche dan anderen trouwens. Blockbuster S.Town had binnen 4 dagen meer dan 10 miljoen downloads. De teller bij de serie Serial (investigative journalisme) staat na 2 seizoenen op ruim 267 miljoen downloads, beste adverteerder wordt u al wakker? https://stownpodcast.org 

Song Exploder - muziek

Net ontdekt en mijn favoriet van dit moment: Song Exploder. Top muzikanten die als in een anatomische les één van hun eigen songs laagje voor laagje blootleggen. Een How it was made over muziek dus. Björk, Joe Badass, Iggy Pop, Chet Faker, Gorillaz en ruim 100 andere artiesten nemen je stap voor stap mee terug in de tijd naar de magische geboorte van een track. Beam me back Scotty. http://songexploder.net 

Song Exploder en Mortified zijn podcasts van https://www.radiotopia.fm/podcasts/ 

Even neuzen want dit is een snoepkraam voor de liefhebber.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie