Economisch belang reclame veel groter dan gedacht

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In Nederland wordt op jaarbasis ongeveer ? 11 miljard aan reclame en sponsoring uitgegeven. Dit is veel meer dan tot op heden veelal werd aangenomen, zo blijkt uit een publicatie van het .

Bovendien blijken de reclamebureaus met 30.000 werknemers, na de architecten, de grootste bloedgroep binnen de voor de toekomst van de Nederlandse economie zo belangrijke creatieve zakelijke dienstverlening te zijn.

Amsterdam is het centrum voor de Nederlandse reclamebranche en geniet internationale faam, maar er zijn ook risico's. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van Economisch Onderzoek in haar rapport 'Het economisch belang van reclame'.

Het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), waarin reclamebureaus en adverteerders samenwerken, presenteerde vandaag het rapport 'Het economisch belang van reclame'. Het rapport werd opgesteld door SEO Economisch Onderzoek.

Het onderzoek geeft inzicht in de economische betekenis van de (Nederlandse) reclamebranche.

Drs. Hans Hillen, voorzitter CMC: 'Dit onderzoek maakt duidelijk welke rol reclame voor de Nederlandse economie speelt. Ik vertrouw erop dat de beleidsmakers in Den Haag, die de zakelijke creatieve dienstverlening als essentieel voor de toekomst van de Nederlandse economie hebben verklaard, hier enthousiast over zullen zijn en in toenemende mate rekening met onze sector zullen houden'.

De uitgaven aan reclame en sponsoring worden door SEO berekend op een bedrag van ? 11 miljard, waarvan ? 5,5 miljard wordt besteed aan 'profilering' en ? 5,5 miljard aan productiekosten. De profileringsuitgaven (? 340 per hoofd van de bevolking) omvatten ? 4 miljard aan mediabestedingen, ? 800 miljoen aan sponsoring en product placement en ? 700 miljoen aan direct marketing.

De mediabestedingen zijn als volgt onderverdeeld: printmedia 55 procent, televisie en radio 25 procent, beurzen 8,2 procent buitenreclame 3,5 procent en overig 8,3 procent.

Het belang van reclame voor de verschillende media en voor culturele, sport- en andere evenementen wordt in kaart gebracht. Zo blijkt dat de Publieke Omroep voor 25-30 procent afhankelijk is van reclame, wat de consument een besparing oplevert van ongeveer ? 32 per jaar.

Dagbladen en tijdschriften zijn voor 50-60 procent en commerciële omroepen zelfs voor 90-100 procent van reclame afhankelijk. Daarnaast blijkt dat vanwege de terugtredende overheid de meeste culturele voorstellingen, tentoonstellingen en sportevenementen niet langer kunnen bestaan zonder de financiële sponsoring vanuit het bedrijfsleven.

Er werken 46.000 personen in de reclamebranche waarvan 30.000 bij de reclamebureaus. Die vormen daarmee, na de architecten, de grootste bloedgroep van de zogeheten creatieve zakelijke dienstverlening in Nederland.

De branche blijkt zelfs relatief sterker dan die in het Verenigd Koninkrijk. Tussen 1996 en 2004 groeide de werkgelegenheid in de sector bovendien tweemaal zo hard als in de rest van de Nederlandse economie (35 procent tegen 17 procent).

De reclamebranche concentreert zich voornamelijk in Amsterdam. De afgelopen jaren heeft zich daar ook een aantal bureaus gevestigd die voor grote internationale opdrachtgevers als bijvoorbeeld Nike, Adidas, Wrangler, Opel en Mitsubishi Europese en wereldwijde reclamecampagnes ontwikkelen.

In Nederland speelt alleen Amsterdam een serieuze rol in de concurrentie met andere creatieve hotspots in Europa, zoals Londen, Berlijn en Parijs. Het internationale potentieel van Amsterdam wordt bovendien groter ingeschat.

Daarbij wordt er op gewezen dat de afnemende tolerantie in Nederland bij publiek én politiek echter een risico vormt voor die nu nog gunstige positie van Amsterdam. Het kan bovendien het aantrekken van creatief talent gaan bemoeilijken.

Het gevarieerde culturele aanbod en de esthetische binnenstad dragen er belangrijke mate aan bij dat zowel binnen Nederland, als ook internationaal, Amsterdam een heel interessante vestigingsplaats is voor de reclamebranche.

Het belang van de reclamebranche overstijgt de werkgelegenheid en omzet binnen die sector zelf. Toeleveranciers profiteren immers van een grote reclamebranche, maar ook andere sectoren profiteren van de creatieve en conceptuele innovaties van reclameontwerpers.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Jan
Je moeder heeft kanker in der hoofd xxxx
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jannes
Nice
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jannes
Nice
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie