E-mail slecht de barrières voor interactieve digitale televisie

De mensen die nu nog niet online zijn, zullen eerder de TV dan de PC kiezen om toegang tot het internet te verkrijgen. In een nieuw rapport schetst onderzoeksbureau Forrester hoe deze ontwikkeling zal plaatsvinden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Betaaltelevisie zal nog dit jaar interactiviteit binnen het bereik van 20 miljoen Europese huishoudens brengen. Tegen 2005 zal de helft van de Europeanen over interactieve digitale televisie (iDTV) beschikken. De groei van betaaltelevisie in heel Europa zal in belangrijke mate zorgdragen voor de verbreiding van iDTV en goede interactieve diensten. E-mail wordt volgens de onderzoekers van Forrester de stormram die de weg zal banen voor de interactieve diensten die met iDTV gepaard gaan.

Het zogenaamde ‘Technographics’ onderzoek van Forrester heeft in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland heeft uitgewezen dat, hoewel er enige overlap is, het bezit van settopboxen en andere apparaten zoals mobiele telefoons en PC’s verdeeld is over vier zeer verschillende groepen. Het gaat om de groepen die in Forresterjargon worden aangeduid als ‘Boxed and Wired’, ‘Leaning Forwards’, ‘Laid-Back Socializers’ en ‘Digital Outcasts’.

Momenteel gaan drie van de vier Europese consumenten nog niet online met behulp van een PC. Forrester denkt dat juist deze groep de komende vijf jaar het Europese internetlandschap zal bepalen. E-mail wordt door tweederde van de online PC-gebruikers als de voornaamste reden voor hun internetgebruik genoemd. Forrester meent daarom dat iDTV-bedrijven ‘e-mailvriendelijke’ strategieën moeten ontwikkelen om hun diensten aan de huidige offline bevolking te verkopen. "Voor veel mensen zijn PC’s niet meer dan dure e-mailmachines", aldus Forrester-analist Reineke Reitsma.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie