De oude modellen in de reclamewereld hebben hun glans verloren en leiden niet tot de vernieuwing waar het vak zo node op zit te wachten. Creativiteit zoals we dat gewend zijn (het invullen van gekochte ruimte) kun je op elke straathoek inkopen, daarmee is het een commodity geworden en dus minder relevant. Positioneringen worden net zo snel ingeruild als bureaus en dat zegt genoeg.
In NY heb ik afspraken gemaakt met de (volgens mij) beste bureaus van dit moment, op zoek naar radicaal nieuwe invalshoeken, naar de ‘bounderless creativity’ die dit vak zo opwindend maakt en, als goed uitgevoerd, ons een pollpositie geeft in de samenleving. En dus bij merken.
Gedurende een week rapporteer ik. Vandaag was ik op bezoek bij de bevlogen Tom Webster, creative director/partner van MotherNY.
In het 4 verdiepingen hoge gebouw aan 11th Street zijn geen afdelingen meer, iedereen werkt door elkaar. Er zijn ook geen kamers (overigens zie je dit bij alle bureaus die ik heb bezocht). Geen afdelingen, wel disciplines. Schrijvers, designers, eventdirectors, techdirectors, planners en producers. Ze hebben één ding gemeen; ze zijn allemaal geselecteerd op hun vermogen uiterst creatief te zijn in alles wat ze doen.
Teams bestaan eerder uit bijvoorbeeld creatieven, een contentproducer en een strateeg.
Het afdeling-denken is bij Mother volledig verdwenen, wat een hoge mate van verantwoordelijkheid geeft aan iedereen.
De bevlogenheid van alle 160 mensen is voelbaar door het hele gebouw, iedereen is volledig ‘dedicated’ aan het eindproduct en iedereen trekt daarin samen op. Iedereen is een creatief bij MotherNY. Alleen vertaalt zich dat in verschillende skills.
Van alle bureaus die ik hier gezien heb heeft Mother de meest inspirerende omgeving, niet in de laatste plaats door de gepassioneerde Tom Webster die als orkaan door de projecten loopt, continu mensen voorstelt en bij ons gesprek betrekt waardoor alles voelt als een continue brainstorm.
Iedereen is creatief en dus is alles cultuur. Door het menstype dat Mother aantrekt komt er ook veel kunst, mode, muziek, architectuur en fashion in het bedrijf. De ideale mix voor het creëren van popculture. Daardoor is het voor sommige merken een walhalla en voor andere een nachtmerrie. ‘Als je een receptie wil, een meisje die je naar de kamer van een “suit” brengt en nog gelooft dat een 30” spot je merk gaat helpen dan moet je maar naar Madison’ aldus Tom.
De democratisering van creativiteit is ingezet. Iedereen met een goed idee is concurrent geworden van het oude reclamebureau. Bureaus kunnen dat buiten de deur houden of omarmen en in dat laatste geval moeten alle deuren het bureau uit en mag iedereen mee doen. Dat vraagt om een andere mentaliteit. Geen competitie, geen ownership. Zie het maar als een estafette, je geeft je idee steeds door aan een ander.
Gisteren was ik bij Anomaly, woensdag bij Droga5, dinsdag bij Google Creative Lab en maandag bij R/GA.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!