Merk- en strategiebureau Brand Finance berekent ieder jaar de merkwaarde van de voetbalclubs in de Brand Finance Football 50.
De club met de meeste merkwaarde is net als in 2015 Manchester United, met een merkwaarde van ruim 1,1 miljard euro.
Real Madrid steeg van nummer 3 naar 2 en heeft volgens het bureau een merkwaarde van ruim miljard euro.
Barcelona steeg naar de derde plaats (in 2015 nog op nummer 6) met een merkwaarde van 915 miljoen euro
Sprookjesverhaal
Het sprookjesverhaal van Leicester City doet wonderen voor de merkwaarde: een stijging van 132 procent (218 miljoen euro in 2016) en van nummer 42 naar nummer 16.
Ajax
Ajax duikelt van plaats 25 in 2015 naar nummer 38 en heeft nu een merkwaarde van 107 miljoen euro (in 2015 110 euro).
De huidige Nederlandse landskampioen PSV stijgt twee plaatsen en eindigt op nummer 44 en de merkwaarde is gestegen van 65 naar 88 miljoen euro.
Brand Finance berekent de meerwaarde van de voetbalclubs aan de hand van merkkracht en omzet op commerciële basis, uitzendrechten en omzet uit het van aantal verkochte toegangskaarten.
Foto: Wikipedia
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!