Dit zijn de 10 favoriete digital design cases van 2017

Ook effectiviteit en impact spelen een belangrijke rol in het eindoordeel van de vakjury Dutch Digital Design.

Beeld: Dance Tonite door Studio Puckey en Moniker

Afgelopen jaar gaf Adformatie het podium aan de beste cases uit de wereld van digital design, geselecteerd door het Dutch Digital Design-initiatief. In deze eindejaars ‘wrap-up’ de tien juryfavorieten van 2017.

Bij de beoordeling van digital design-cases hanteert de jury vijf criteria: design, gebruiksvriendelijkheid, creativiteit, content en effectiviteit of impact - elementen die worden betrokken in het overall eindoordeel. Er wordt dus niet alleen gekeken naar hoe iets eruitziet, maar juist ook hoe het werkt en of het impact heeft. De beste cases worden vervolgens onder de aandacht gebracht via sociale media, publicaties en events.

Voor deze ‘wrap-up’ werd een aparte stemronde gehouden. De tien juryfavorieten:
 

Dance Tonite - Studio Puckey, Moniker
www.tonite.dance

Voor de New Yorkse band LCD Soundsystem regisseerden en ontwikkelden Jonathan Puckey (Studio Puckey) en Roel Wouters (Moniker) de steeds veranderende WebVR muziekvideo ‘Dance Tonite’, in samenwerking met het Data Arts-team bij Google. Met VR-headsets kun je de ervaring ruimtelijk beleven, met  room-­scale VR kun je je eigen dans toevoegen aan de clip.

Dionne van Dijk (TamTam):  ‘Hier word ik helemaal happy van. Ik geloof dat het met VR controllers nog mooier is, maar ook zonder is het al erg vermakelijk.’ Jort de Vries (Blendle): ‘Deze vind ik echt te gek, visueel en conceptueel.’ Daniel Sytsma (Achtung!/Kraftwerk): ‘Superabstract en toch heel erg menselijk.’


Sketch app - Sketch
www.sketchapp.com

De succesvolle ontwerp-app Sketch, die wereldwijd door creatieven gebruik wordt, is een tool die in Nederland bedacht en gemaakt is. De vector-gebaseerde design tool voor Mac is gericht op designers. De populariteit is de afgelopen tijd enorm gegroeid en de tool wordt zelfs gezien als een alternatief voor de Creative Suite-tools van Adobe.

Jort de Vries (Blendle): ‘Dit is de eerste tool die Photoshop verslaat op het gebied van digital inter­face design. En Nederlands, daar mogen we best trots op zijn.’ Esmee Lechner (DDB & Tribal Amsterdam): ‘Heeft ook al ­bewezen een supergoede tool te zijn.’ Daniel Sytsma (Achtung! / Kraftwerk): ‘Er zijn veel nieuwkomers op dit gebied, maar dit is toch wel de meest impactvolle op dit moment.’ Willem van Roosmalen (Homerun): ‘Erg knap om een tool te bouwen die zo goed aansluit bij de huidige generatie ontwerpers.’ Priscilla de Gier (Code d’Azur): ‘Wij gebruiken bijna alleen nog maar Sketch. Supergoed.’


Audi Enter Sandbox  - MediaMonks
www.mediamonks.com/films/work/audi-enter-sandbox

In samenwerking met het Noorse POL ontwikkelde MediaMonks een in-store installatie waarin mensen de nieuwe Audi Q5 kunnen testen op een zelf ontworpen parcours in een bak met 400 kilo zand. Een hoogte-dieptescan van de zandbak wordt omgezet in een 3D-­model, die bezoekers in VR kunnen verkennen met de Audi Q5.

Hannes van Raaij (Triple): ‘Een 10 voor het idee. En de presentatie klopt aan alle kanten. Erg rond verhaal en mooi in beeld gebracht. Ik vraag me alleen af of er een use case in zit voor het grote publiek.’ Dionne van Dijk (TamTam): ‘De video zet aan om naar een Audi-showroom te gaan en de VR experience te proberen. Goed bedacht en uitgevoerd, fijn warmmakertje.’


Radio Garden  studio Puckey, Moniker
www.radio.garden

Dit is het nieuwe online live radio luisteren: deze wereldkaart streamt radiostations van over de hele wereld. Door een 3D vormgegeven wereldbol te draaien, scroll je door zo’n 12.000 stations in meer dan 7000 steden. Bij het ontwerp was het uitgangspunt zoveel mogelijk weg te laten: de interface focust op de onzichtbare esthetiek van interactie. 

Esmee Lechner (DDB & Tribal Amsterdam): ‘Fijne user interface: lekker bold, geen poespas. Sterk concept.’ 
Bram van Dijk (RTL Nieuws): 'Prima uitgevoerd.’ Jordi Romkema (Superhero Cheesecake): ‘Heel gebruiksvriendelijk, nodigt uit om op ontdekkingstocht te gaan.’ Willem van Roosmalen  (Homerun): ‘Frisse manier van radio en muziek ontdekken. Sterk en met focus ontworpen. Geniaal.’ Liza Enebeis (Studio Dumbar): ‘Een van de sterkste projecten die ik heb gezien.’


Weber - MediaMonks 
www.weber.com/US/en/genesis-ii



Voor de introductie van de Weber Genesis II gasbarbecues produceerde MediaMonks een geavanceerde productsite die dient als de gids voor gebruikers. De site bestaat uit POV-video’s die vervolgens naadloos overgaan in real-time 3D productdemonstraties, waarin gebruikers zelf met verschillende modellen aan de slag kunnen. De barbecues zijn tot in het kleinste detail nagemaakt.

Henk Haaima (Mirabeau): ‘Niet bepaald inclusive, een vrij heftige productpresentatie, maar mooi dat de grenzen worden opgezocht in de toepassing van WebGL.’ Hannes van Raaij (Triple): Ik hou van deze 3D-stijl.’  Priscilla de Gier (Code d’Azur): ‘Werkt goed, zelfs op mobiel.’


Evert_45 - Superhero Cheesecake, N=5
www.evert45.nl

Er zijn steeds minder mensen die zelf de oorlog hebben meegemaakt. Hun persoonlijke verhalen dreigen te verdwijnen. Telecombedrijf KPN gelooft in het verbinden van mensen en vindt dat deze verhalen bewaard moeten worden voor nieuwe generaties. Met Evert_45 kan iedereen op een intuïtieve manier het verhaal volgen van een jongen die vanuit 1945 zijn verhaal deelt via YouTube en Instagram.

Dionne van Dijk (TamTam):  ‘Prachtige content, goed verhaal, fijne interacties, toppunt van online storytelling wat mij betreft. Alles klopt en is in detail uitgewerkt. Kortom, een project om als Nederland trots op te zijn.’


Stained Glass - MediaMonks
www.stainedglassvideo.com

Onder leiding van Craig Allen, Group Creative Director bij Wieden + Kennedy, werd de interactieve muziekvideo ‘Stained Glass’ gecreëerd voor de band Real Estate. Het kiezen van de kleuren voor de video wordt aan de fans overgelaten. Terwijl de video afspeelt kunnen fans kleuren uit een palet kiezen en meteen aanbrengen, wat een glas-in-lood effect oplevert.  

Gert Franke (Clever Franke): ‘Een kleurboek met geluid, dat ook nog eens beweegt; wat wil het kind in ons nog meer?’  Dionne van Dijk (TamTam):  Ik zou het doorontwikkelen tot een website met levende kleurplaten voor kids.’ Priscilla de Gier (Code d’Azur): ‘Stiekem toch een heel nummer van Real Estate geluisterd, door het inkleuren.’


Framer - Framer
www.framer.com

Framer is een complete ‘gereedschapskist’ voor de creatie van interactieve designs. Vervolgens worden die tot leven gebracht met vooraf gemaakte interacties en animaties. Daarna kunnen de resultaten gedeeld worden met teamgenoten en live bekeken worden met mobiele apps.

Daniel Sytsma (Achtung!/Kraftwerk): ‘Hartstikke Nederlands product. Keiharde concurrent voor Photoshop en Sketch.’ Hannes van Raaij (Triple): ‘User interface en werking is strak, maar ook de manier waarop alles gepresenteerd wordt.’ Esmee Lechner (DDB & Tribal Amsterdam): ‘Goede tool, we mogen er trots op zijn dat dit uit Nederland komt.’  Willem van Roosmalen ­(Homerun):  ‘Het bewijst dat talent, doorzettingsvermogen en een laser-focus je ver brengt.’


Into the Wild - MediaMonks
www.mediamonks.com/vr-ar/work/artscience-museum-into-the-wild

Samen met het Google, Lenovo en WWF lanceerde MediaMonks een ‘mixed reality experience’ in het ArtScience Museum in Singapore. Bezoekers kunnen met de innovatieve augmented reality­wereld van bijna duizend vierkante meter ervaren welke verwoestende effecten ontbossing heeft op de leefomgeving van bedreigde diersoorten.

Dionne van Dijk (TamTam):  ‘Erg mooi gemaakt. Een extra plus voor het inzetten van technologie om mensen bewust te maken van de urgentie van het regenwoud.’ Jordi Romkema (Superhero Cheesecake): ‘Ik vind alleen de 3D graphics niet per se heel mooi: veel low poly - maar dat zijn details.’


White Spots - Studio Richard Vijgen
www.white-spots.net

Een app waarmee je op zoek kunt naar de grenzen van het internet: een nieuw perspectief op iets waar we dagelijks door omgeven zijn. White Spots maakt het onzichtbare zichtbaar en neemt de gebruiker mee naar de witte vlekken op de wereldwijde dekkingskaart, op zoek naar de vraag wat het betekent om (niet) verbonden te zijn. De app kan gebruikt worden als interactieve kaart en als VR-ervaring. Winnaar bij de Dutch Design Awards.

Gert Franke (Clever Franke): ‘Innovatieve manier om aan een groot publiek te tonen wat de impact van dit informatietijdperk is, mooie combinatie van AR en data visualisatie.’ 


Podium voor digitaal werk
De leden van de brede vakjury tijdens de eerste bijeenkomst van dit jaar:



Het Dutch Digital Design-initiatief ging in februari 2014 van start als podium voor het beste Nederlandse digitale werk. Oprichter Bert Hagendoorn: ‘Wat dit jaar opviel is dat Nederland niet alleen succesvol was met designtools die wereldwijd gebruikt worden, maar ook in de creatie van experimentele projecten. Voor komend jaar hopen we dat nog meer mensen eigen werk en dat van anderen inzenden.’

Inzenden van werk kan via www.dutchdigital.nl
 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie